Aktivt beslut att inte installera solpaneler - vinst eller förlust om x år?

Handlar om totala användningen. Att den kommer gå upp. AC kommer bidra. Om det är 500W eller 1kW är inte poängen.

För egen del så skulle jag inte kunna ha paneler “på balkongen”. Det är em-/kvällssolen som hamnar där :see_no_evil_monkey:

Gillar dock tanken. Ha ett par paneler som är direkt kopplade till en AC som kör så länge den får el. Skulle gärna ha el-backup på den så den inte slår av och på när solen inte räcker till helt.

Är ö-drifts varianten tillåten i Sverige förresten? Är eller var väl inte tillåtet?

balkonganläggningar är inte tillåtna i Sverige och de var egentligen inte tillåtna i Tyskland men populism drev genom det och under rätt förutsättningar ser jag inga stora risker. Dock är jag tveksam till att de är särskilt säkra i Tyskland.

En stickkontakt med hane från anläggningen som pluggas in i valfritt vägguttag för att mata ut elen? Gäller att växelriktaren stänger ner direkt då yttre nät försvinner.

Naturligtvis kommer total användning av el sommartid öka pga varmare klimat men den ökningen motverkas av varmare vintrar/höstar/vårar. Prognoserna pekar mot minskad energiförbrukning för uppvärmning om ca 30%. Det kommer inte bli som i varmare delar av USA där elförbrukningen toppar sommartid pga alla AC anläggningar. Men ökad förbrukning mitt på dagen i juli är väl tacksamt för de som har solceller för då plattas kurvan ut.

1 gillning

Är ju en farlig lösning. Förstår förbudet. Bör fungera om det kommer lagkrav på funktionalitet och installation.

1 gillning

Ingenjören i dig kan fundera på om du bara vill driva ACn en timme mitt på dagen eller om du tror fler timmar kan vara bra.

1 gillning

Put it down where sun doesnt shine?

Allvarligt tycker jag AC anläggningar i länder som PIGS skulle ha lagkrav på solceller vid AC installation.

Mest för att det är det enda med ak förnybar energi där korrelation mellan produktion och förbrukning faktiskt är relevant.

Allt annat är halvmesyrer.

Nej, men max effekt får du ungefär i en timme, planeten snurrar.

Men man får väl installera så det finns nog.

Det var du som tyckte det räckte med 3-4 paneler.

4x500W paneler ger 500W tidigt på fm och en bra bit in på.em.

Det går tom att kyla ner en buffert med kallvatten om du har 2kW tillgängligt kl 12 på dagen för ett normalt hus förbrukar inte 10kW kyla.

Har satt in pengar på en fond motsvarande det vi sålt/sparat på egenanvänd/60-öringen samt schablon för laddning av bilen.

När nu oktober tog slut så ligger vi +/- 0.

Investerade 140k, fondens värde 140k.

Blir nya förutsättningar efter nyår, effekttariff och ingen 0,6kr. Får se hur det går. Lär bli ännu svårare att sälja paneler…

2 gillningar

Kanske blir prisvärt att köpa paneler då OM de sänker priserna.

Dock har jag fortfarande en årsförbrukning på under 8000 kWh. Stor del är dessutom under kalla halvåret då det är sämre med solljus.

Priserna måste ner rejält för att jag ska överväga installation. Då måste det även inkludera batterier och möjligen ö-drift, V2G etc.

1 gillning

Uppdatering efter 3,5 år (köp 1:a juli 2022):

5 gillningar

Det blir inte så mycket avkastning nu med mörker och snötäckta paneler! Dock satte jag in sista 60-öringen i fonden. Blir lite nya tider 2026… Och börsen på ATH….

Dagens värde på fonden är 148612kr. :wink:

2 gillningar

Inte illa alls :tada:

1 gillning

Solen lyser idag iaf och när man ändå går hemma och skrotar är det åtminstone ganska lätt att styra förbrukningen nu när sextioöringen försvunnit. :sad_but_relieved_face:

Du får göra som politikerna föreslog, dammsuga och laga mat under natten :speak_no_evil_monkey:

1 gillning

Nej, jag sparar all städning och matlagning till sommaren såklart! :zany_face:

2 gillningar

Du har antagligen skrivit om det tidigare, men kan du påminna mig om vad som ingår i detta? Är det totala nettot gentemot elnätsbolaget och elbolaget?

Om du inte förstår vad jag försöker fråga om så kanske du kan beskriva hur du räknar fram vad som ska in i fonden?

Såg att jag skrivit in siffrorna för 2025 i en annan tråd om solceller och det är ju bättre om vi håller oss till en/denna.

2025:

Köpt: 8425 kWh
Sålt: 8369 kWh
Prod: 11465 kWh
Egenanv: 3096 kWh

Intäkt: 13280 kr
Avkastning: 9,0%

Bortsett från ekonomin har vi med ytterligare en LLVP sedan november 2024 kunnat värma upp och utnyttja vårt inglasade utrum även under vinterhalvåret till lägre kostnad än tidigare direktverkande el endast för att hålla frostfritt. Och även ha svalare klimat inne på sommaren (AC) vilket höjt livskvaliten stort (bättre nattsömn, etc.)!

3 gillningar

Känner du att det varit värt det? Du har sålt 8,3 MWh och endast använt 3,1 MWh. Samt fått köpa lika mycket som du sålt.