Aktivt beslut att inte installera solpaneler - vinst eller förlust om x år?

Att få hem elen kostar mer än själva elkostnaden. Så den större vinsten blir att slippa betala nätavg, elskatt och moms på hela klabbet. Från den 1/1 har vi fått effekttariff att ta hänsyn till…. Så -26 blir det att göra en annan uträkning!

Hittills för min del: Stoppat in det som avkastat/sparats på en fond. Lite för att enklare hålla räkning på ekonomin av panelerna. Plus att få lite hävstång om börsen går upp så att jämförelsen emot TS sparande blir mer rättvis. (Har dock INTE räknat med förlorad ränta på investerat kapital. Kapitalet fanns så inget lån.)

Köpte och var igång jan-22. Varje månad:Såld el-ren intäkt. Egenanvänd el, medelspottpris+ingen nätavgift+ingen skatt+ingen moms. 0,6kr ers insatt årsvis.

När vi köpte elbil var det jobbigt att räkna på varje ”tankning”. Det slutade med en schablon på 10kr/mil som bilen rullade den månaden. Oavsett om vi tankat ”gratis” eller på natten med alla avg. Rätt eller fel? Det blir andra bullar 2026. (Investeringen i elbilen är INTE heller med i räknandet.)

Ursäkta långt svar, tar gärna till mig funderingar på hur det kan räknas utan alltför stora insatser!

1 gillning

Jadå, jag är nöjd. Emotionellt för att det känns bra att bidra, tekniskt för att jag är tekniknörd och trevligt som smålänning att se hur kW-timmarna tickar på i appen. Ekonomiskt för att kalkylen från leverantören håller även om det blir lite sämre nu när 60-öringen försvinner. 9% avkastning i snitt som sedan vuxit bra på börsen hittills, får se vad det blir framöver.

Att vi måste köpa mycket el beror på att vi bor i ett (för) stort gammalt hus som drar mycket el på vintern. Huset är byggt här på platsen i mitten av 1800-talet men är ännu ändre då det är flyttat hit. Vi har tilläggsisolerat där det går, bytt ut alla fönster till isolerglas och installerat två LVP plus att vi byggt ett stort inglasat uterum på nästan 30 m2 som vi värmer upp till 20 grader även vintertid. Korkat, jag vet men väldigt trevligt att känna att man nästan sitter utomhus bara några meter från sjön när det är massor av snö och 10 minusgrader.

Ännu så länge har det inte varit några överdrivet varma somrar men vi har ändå vid flera tillfällen kunnat (nästan gratis) sänka innertemperaturen till 19-20 grader och sovit bättre men nu när skattesubventionen är borta kommer vi förmodligen att sänka temperaturen inomhus hela sommaren :slightly_smiling_face:.

Sen kommer det en el-bil nu i år och med absoluta majoriteten av körda mil under året på sommaren blir kalkylen ännu bättre iom färre besök på Preem-macken!

Om nu prylarna håller, kW-timmarna tuffar på i många år framöver utan mankemang och V2x blir verklighet tror jag det blir riktigt bra. Så ja, jag/vi är helnöjda hittills!

1 gillning

Nu när 60-öringen försvunnit blir det väl åka av i din kalkyl? @AimHigher

Själv tänker jag avvakta hur en krigssommar passerar innan jag överväger batteriinstallation. Men det kan ju sluta där, även om jag inte har elbil. Kanske kommer det valfläsk för nätnytta och och balansering… :joy:

4 gillningar

Svårt att veta vad som kommer hända när direktiv och lagar förändras samt krig startas till höger och vänster och någon hittar på nya importtariffer och ljuger som en bortsbindare på daglig basis.

Jag vill inte ens spekulera

1 gillning

Om jag gissar att bilen drar max 2,0 kWh per mil så ger det en elkostnad på 5 kr per kWh. Det är nästan lika mycket som du får betala (5,40 kr per kWh) om du snabbladdar på en OK-station utan någon rabatt alls. En rimligare kostnad skulle vara nätkostnad, elpris och något påslag för effektavgift. Uppskattningsvis har jag svårt att tänka mig att den kostnaden blir högre än 3 kr. Med fast elpris på 0,91 kr per kWh och nätavgifter på 0,91 per kWh (effektavgift ingår i det beloppet) så är mitt pris under 2 kr. Så om du inte har extrema effektavgifter kan du nog halvera den uppskattningen.

1 gillning

Dags för en uppdatering, speciellt nu när man blivit uppmärksammad i ett YouTube avsnitt av @angaudlinn

Detta är resultatet från 30:e april. För er som glömt, började med 100k i globalfonden och 50k i Sverigefonden (1:a juli 2022). Globala fonden har i princip legat bättre till under hela perioden förutom rätt nyligen då Sverigefonden var i kapp, men tappade igen.

4 gillningar

Jag som just betalade 50k för 20 kWh batteri tycker helt klart detta är en intressant fråga. Iofs köpte jag inte pga ekonomi, det här går ju med näppe runt och jämfört med pengarna på börsen bör det ju krävas vargavinter på elmarknaden.

Men din kalkyl missar den tillfredsställelse det ger att slippa sälja el för en 5e del av vad jag sen lägger för att köpa tillbaka 2h senare. Nu kan jag vaska el dygnet runt!

2 gillningar

Jag har ju inte utvärderat mitt resultat. Samtidigt så är det väldigt svårt. Om man förskjuter start perioden med 6-12 månader skulle man kanske få helt andra resultat.

Jag var ju inte så glad när jag såg räkningarna för januari och februari i år. Det är mina två högsta räkningar i kronor någonsin. Hade gärna haft en kassa hos elbolaget från elförsäljning året innan samt ett batteri där jag kunde köpa billigare under natten och använda under fyra timmarna morgon/kväll.

Solpaneler och batteri har ett inbyggt intjäningsgolv, dvs det du har sparat/tjänat kan du inte förlora. Medan en investering på börsen kan ju tappa 30-50% om det kommer en rejäl sättning.

7 gillningar

Har svårt för det med batterier osv. Är det inte billigare med stordrift, att låta elbolagen sköta det? Dom har ju rätt stora naturliga batterier där uppe i dom norrländska skogarna redan..

Men det görs inte i tillräckligt stor skala just nu. Då menar jag i sådan utsträckning att jag ska kunna märka det på min räkning i SE4.

Jag gillar tanken att kunna göra det själv, men det känns inte helt rätt finansiellt än. Kanske nån dag i framtiden. Elbil som kan mata huset med el vissa timmar kanske blir ett första steg mot batterier.

1 gillning

So far so good. Solen skiner och höga priser idag i SE 3 och 4. Ännu högre i morgon och fortsatt fint väder. Har hittills köpt 20 kWh i maj och sålt 245 kWh :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Japp, jag räknar också säljtimmarna på både fingrar och tår. :joy:

1 gillning

Så du skäms inte ens över den öppna mobbingen??? :weary_face:

1 gillning

Du har väl så mycket fönster att Skånesolen ändå värmer upp kåken? (Jag har ingen värme på och jag bor ju i 70-talistiskt gipstält.) :smiley: :sun:

Haft 28,5 grader hemma under förra veckan. Snart dags att köra AC:n

Dåså, det drabbar ingen fattig! :wink:

1 gillning

Och när ryssen eller Trump anfaller? Kanske kan hushållsbatterier även ses som något av en försäkring mot EUs havererade elmarknads-reglering, som ju inte lär bli bättre any time soon.

1 gillning

Vi klarar oss fint utan el en vecka eller två iaf, mer än så behövs inte. Inget jag är bekymrad över.

1 gillning

Överlever gör man nog. Men jobbigt när allt i frysen och kylskåpet ska kastas. Eller att alla rör i huset fryser sönder under en kall vinterdag. Alla har inte kamin.

(Scenariot är långt elavbrott, ej krig eller liknande för då har man kanske annat att tänka på).

Mjo, men en kall vinterdag räcker inte batterier länge om man ska värma upp. :wink: Gäller även att batterierna är laddade, kanske är slut för att man parerat en eltopp.

Och då kan man förvara maten utomhus kanske.

Nej, jag har några tusen kw sparat i vedskjulet istället, det får räcka. :laughing:

1 gillning