Skulle nog vara tillräckligt för att klara en dag utan att det skapar problem med frysta rör etc. Men längre än det blir ju problem. Jag har ingen aning om vad jag skulle göra om det blev ett långt elavbrott under en kall vinter. Har varken batterier eller kamin.
Jag kommer ihåg Gudrun 2005. Var utan el i typ 3 veckor, telefon typ 5. Det gick bra med kamin och elverk som vi körde lite då och då för kyl&frys, hade kabel till grannen också. Sedan dess har elverket knappt använts då ledningarna grävdes ner efter stormen.
Vi har ett elverk på 2,2KW med äkta sinusvåg till kyl/frys, datorer, telefon mm och en LVP i taget om det blir långvarigt strömavbrott. Och eftersom jag ändå har några 12V batterier till båt och fritid kan jag köra en inverter på 1000W till utrustning som inte är så noga med kvaliten på växelströmmen. Är man lite halvnojig är det ändå inte många tusenlappar det handlar om och prylarna kan man använda till annat också.
Tror/hoppas också det blir lite bättre fart på V2x och dubbelriktad laddning med elbil nu när sårbarheterna i energiförsörjningen kommit i dagen. Tänk om dagens situation uppkommit i vintras? ![]()
Sen bidrar ju inte solpanelerna särskilt mycket under vintermånaderna men övriga 8-10 månader skall man nog kunna hanka sig fram med solens hjälp ![]()
Borde varje hus ha egentligen. Men vi är för bekväma med att det “alltid” fungerar… tills det inte fungerar
Kanske hade varit värt med någon statlig subvention för att möjliggöra att använda batterier när elnätet är nere. För majoriteten av batteriinstallationerna är inte gjorda för Ö-drift.
Sedan kan man fundera på hur mycket nytta man har av batterierna för ett 1-3 dygns problem under höst/vinter/vår? Har man batterier så tar jag för givet att de används för att sprida ut energianvändningen under dagen och allt som oftast så har de inte full laddning i dem? Då kanske snittet är 50% laddning. Vet inte vad en normal batteriinstallation är i Sverige är det 20 kWh? Säg 10 kWh om de är halvfulla, vet inte om det räcker till så mycket mer än att hålla frys/kyl kalla. Då finns det nog billigare alternativ?