Akut bilköp, finansiera liten summa?

Har ingen uppfattning om ljudnivå generellt innan 2016, men skulle nog säga att min Civic låter lite mer på motorväg än snittbilen. Inte mycket mer dock.

Mitt största klagomål är nog fjädringen. Jag upplever den inte som obekväm på en vanlig väg, men när man tex ska köra över sådana där små, hårda farthinder eller ta sig fram på en gropig grusväg så är den inte rolig. Men jag har som tur är väldigt få sådana i min vardag.

1 gillning

Jag bor i det mest farthinder täta området i Sverige, inte bra för mig då!

2 frågor:

Varför skulle en bil för 100 vara mer ekonomisk?

Är var och varannan svensson någon princessa som inte klarar av att åka i en lite äldre bil med lite sämre komfort?

1 gillning

Köp en lågmilad (<7000mil) VW Polo 2010-2017. Då får du en prisvärd OCH komfortabel småbil. Ibiza/Fabia är de lite plastigare syskonen. Går att hitta för 60000-90000kr.

4 gillningar

Köp en för det ni kan casha är mitt bästa råd. Den summan räcker bra.
När jag studerade hade jag aldrig bilar värda mer än säg 20.000 i dagens pengar
tagit billån en gång och jag ångrar det än.
Köp ex en äldre Toyota med inte för många mil och som är fri från rost.
Bilen jag kör dagligen och gillar skarp som aldrig djävlas för mig gav jag 30.000 för för 8 år sedan.
Om du absolut vill ha nåt lite vassare än Toyotan. Köp ex en äldre LEXUS GS300.

2 gillningar

Sålde en 16 år gammal bil för 20k häromåret. Kunde haft den i tio år till utan större mekaniska bekymmer gissar jag.
Dock hade jag rost i hjulhusen som behövde fixas för att inte förstöra hela utseendet etc.
Sålde bilen när jag köpte en annan bil som jag egentligen inte hade ett behov av, det blev en bil i “lyxbils-klassen” :speak_no_evil:

“Because I’m worth it”

Kändes fel att sälja en bil jag haft sen den var fabriksny och aldrig haft några bekymmer med förutom rost för att jag inte tog hand om den tillräckligt bra.

Menar att det kan finnas många fina bilar ute för liten peng. Gäller att leta och kolla på bilarna.

2 gillningar

Hur många timmar per dag ligger du och kör på motorväg, som student? Brukar inte studenter plugga lite också?

Snälla, sluta be om råd när det är uppenbart att du inte vill ha några råd!

4 gillningar

När jag studerar, studerar jag. Liksom när du är ledig och hemma är du hemma.

Jag vill ha råd men inte varken jag ska köpa en bil eller inte, vi är mer eller mindre i behov av bil.

Frågan är snarare: vilken bil, vilken prisklass, någon specifik modell, andra lösningar?

1 gillning

Man kanske inte vill?

Jag är visst den enda. Men jag tycker planen låter rätt bra. Att låna pengar för att köpa saker man inte har råd med är generellt ingen bra ide. Men att låna till saker man har råd med för att inte låsa in pengarna är en annan. Förutsatt att man har de frigjorda pengarna där de åtminståne genererar lite ränta.

Då har man en buffert och kan, om man ångrar sig betala av lånet direkt.

Efter många år med gör det självbilar förstår jag precis. Att lägga de extra pengarna på nåt nyare har varit så värt det för mig. Tror 100000 kan va ganska lagom för att få en bra småbil. Det ger såklart ingen garanti mot problem. Men skulle det va nåt som dyker upp har nu ju också en buffert.

Mitt tipps är att sätta tex max 6 år och 8000 mil på blocket och se vad som dyker upp.

6 gillningar

Så är det väl, har bara svårt att se hur det kan vara värt pengarna.

Här kommer lite tips på småbilar.

VW Polo, Skoda Fabia, Seat Ibiza - trevliga bilar men undvik om möjligt tidiga årsmodeller med TSI motor. (någonstans runt 2015 fick de nya motorn med kamrem som är bättre).

Toyota Yaris

Suzuki Swift

Skulle rekommendera att undvika minsta klassen, alltså typ Toyota Aygo, Suzuki Alto osv om ni ibland ska ut på resor längre än någon mil. VW UP är också i den klassen, men är faktiskt ganska trevlig att köra även ganska långa sträckor.

1. En bil för 100 är ingen garanti för att slippa krångel.
  2. Nej, inte direkt.
2 gillningar

Har tidigare haft en sådan här Civic och gillade den skarpt. På många sätt den bästa bil jag haft. Men även de nyaste (av denna generation) är 12 år gamla nu, så frågan är om de inte börjar bli lite till åren om TS i första hand söker en problemfri bil.

2 gillningar

Min “Bästa” bil är något liknande, En gammal? volvo v70 - 99. Inköpspris 1’500kr, jag har nog lagt ner ca 10’000kr i reparationer dom senaste 6 åren och skulle nog kunna sälja den idag för ca 5000kr. Jag har svårt att motivera att köpa en dyrare bil med tanke på dels värdeminskning och att reparationer troligtvis kostar betydligt mer på en nyare bil och att det är mer troligt att man inte kan fixa lika mycket själv :blush:

Billigast möjlig bil som ni kan casha och drifta.
Var glad att du har snälla föräldrar som hjälper dig så du slipper åka buss :nerd_face:

Många kanske har pengarna och hellre vill använda de pengar de har.

Så är det ju. Jag och många andra har pengar att slänga på en lite mer komfortabel bil. Men TS är beroende av studiebidrag, ev lån och till och med lån av mamma. Det ställer kanske saken i lite annan dager.

2 gillningar

Men det jag citerade handlade om “var och varannan”.

TS har en annan situation.

Kan uppdatera. Det blev en Seat Leon 2020, 2200mil. Bra utrustning och landade på 168.000kr med vinterdäck, nyligen servad.

Vi gick in med 44.000 var (jag och tjejen) och mina föräldrar hjälpte till med resterande på 80tkr som vi kommer betala av på två år, vilket är 3333kr/mån eller 1666kr/pp/mån. Överkomligt. Bilen är som ny och kommer hålla de kommande 5 planerade åren om inget oförutsett händer.

Tyck vad man vill men 1666kr/mån/pp är klart överkomligt anser vi och den kommer skänka mycket glädje till vårt liv och enkelhet.

Tack för alla era tips och åsikter!

10 gillningar