(AKUT) Studentboende: Värt 20 000 kr extra per år för högre livskvalitet?

Hej!
Jag har väldigt svårt att bestämma mig för hur jag ska göra med mitt boende och behöver verkligen lite perspektiv. Jag hittade nya lägenheter idag under eftermiddagen och måste bestämma mig senast imorgon torsdag klockan 09, så all input uppskattas!

Hur jag bor idag

Idag bor jag i en studentkorridor med eget badum & dusch och betalar 4 200 kr i månaden för ungefär 20 m². Det har egentligen fungerat ganska bra. Det har varit rätt städat och ordnat och det har bott många trevliga personer i området.

När jag flyttade in var korridoren dessutom betydligt mer social. På senare tid har det dock blivit sämre. De nya grannarna är inte lika skötsamma och inte heller lika sociala. De två grannar som jag framför allt tyckt om och som fått mig att vilja stanna kvar har nu båda flyttat.

Det får mig att känna att det kanske är dags för mig att också gå vidare.

Alternativen

Det finns dels en billigare korridor i ett mindre studentområde. Där kostar ungefär 20 m² cirka 4 350 kr i månaden. Det sociala med korridor finns kvar och läget är ganska bra, dock känner jag mig ändå lite trött på korridor då jag insett att det hänger så mycket på vilka grannar man får. Jag orkar inte med det lotteriet.

Det andra alternativet är ett helt nybyggt studentkvarter med egna små lägenheter. Där kan jag få ungefär 20 till 23 m², eget kök och eget badrum. Hyran ligger på ungefär 5 800 till 6 400 kr beroende på storlek.

Det innebär ungefär 1 600 till 2 200 kr mer i månaden än idag, alltså uppemot 16 - 20 000 kr extra per år. (Hyresfri sommar)

Vad jag faktiskt skulle få för pengarna

Det nybyggda området ligger mycket närmare centrum och känns betydligt mysigare. Jag tycker till exempel att det är mycket trevligare att gå ut och handla där än i det stora studentområdet där jag bor nu, trots att matbutikerna kostar ungefär lika mycket.

Även kvällspromenader känns mycket trevligare där, och jag tror generellt att jag skulle trivas bättre i närmiljön.

Jag skulle dessutom få ett helt eget hem med eget kök och badrum, vilket lockar väldigt mycket.

Men jag är rädd att bli mer ensam

Jag är överlag lite för ensam i livet och tycker faktiskt att det är riktigt skönt att bara kunna gå ut ur mitt rum och hamna i köket. Man får omväxling och kan spontant börja prata med någon.

Det är en social kontakt som inte kräver att man planerar något.

Det är därför jag är rädd att jag förlorar en ganska viktig del av vardagen om jag flyttar till en egen lägenhet. Samtidigt tänker jag att ett mer centralt läge kanske ger andra möjligheter att träffa människor, eftersom det är närmare centrum och saker händer mer naturligt där. Det nybyggda har även takterass och lounge gemensamt.

Ekonomin

Jag har en mycket stor buffert och mycket sparande för min ålder, så jag skulle utan problem ha råd med det dyrare boendet.

Samtidigt är jag otroligt sparsam av mig och vill fortsätta spara. Det kommer dessutom innebära att ungefär hälften av det jag får in varje månad går till boendet.

Jag försöker därför förstå om jag tänker för mycket ekonomiskt kring detta, eller om det faktiskt är ganska mycket pengar att lägga på ett studentboende när skillnaden i hyra ändå är så pass stor.

Det handlar alltså inte om att jag riskerar att få slut på pengar. Det handlar om att jag annars hade kunnat spara pengarna.

Storleken

Jag har också ganska mycket saker.

I min nuvarande korridor upplever jag faktiskt att 20 m² tillsammans med det gemensamma köket är ungefär precis lagom för att få plats med allt.

Därför undrar jag om 20 m² egen lägenhet verkligen kommer kännas lika rymligt, eftersom kök och köksförvaring då också ska rymmas där. 23 m² känns spontant mer lagom.

Ett alternativ är att ta 20 m² egen lägenhet, hyra ett förråd och försöka göra mig av med en del saker. Men mina saker ger mig också en del trygghet, så jag tycker faktiskt att det är ganska svårt att rensa. Samtidigt inser jag att det mycket väl kan vara så att jag har lite för mycket saker, men anledningen till att jag samlat på mig så mycket är för att jag ofta stått där och saknat något så jag köpt det.

En sak som gör mig extra tveksam

Det finns också en lite mer personlig aspekt.

För ungefär två år sedan dog en vän till mig i en trafikolycka. Sedan dess tycker jag att mer trafikerade miljöer kan kännas obehagliga, och det nya boendet skulle innebära att jag rör mig mer centralt och bland mer trafik.

Lägenheterna ligger dessutom på sjätte eller sjunde våningen, vilket också känns lite högt och ovant.

Det är inte så att jag inte kan bo där, men det är ytterligare en sak som gör beslutet lite mer komplicerat.

Hur hade ni tänkt?

Jag står alltså egentligen mellan ett billigare och mer socialt korridorsboende och ett betydligt dyrare, nytt och mer centralt boende som jag tror att jag skulle trivas bättre i.

Jag har ekonomiskt råd med det dyrare alternativet, men jag vill samtidigt fortsätta spara och tycker att omkring 20 000 kr extra per år är ganska mycket pengar. I mitt huvud kommer ekonomin att börja blöda och förfalla.

Hur hade ni resonerat?

Är det rimligt att lägga den extra kostnaden på ett boende som sannolikt höjer livskvaliteten, eller hade ni valt det billigare och sparat pengarna?

Och om ni hade valt det nya boendet, lägenhet som är 20m² eller 23 m²?

Jag måste bestämma mig senast imorgon klockan 09, så jag är väldigt nyfiken på hur ni hade tänkt.

Jag skulle inte tveka att ta det nybyggda boendet men är inte heller särskilt social.

Har du många tillfällen att umgås med de du studerar med? Om ja, räcker det för dig?

Jag är lite osäker hur mycket sociala sammanhang jag har. Dock har jag just nu inte så mycket sociala sammanhang alls i korridoren jag bor i just nu. Det kan ändras, eller så kan det fortsätta vara som det är nu.

Sen helt ärligt pluggar jag inte just nu och har studieuppehåll, men jag får ändå bo kvar hos min hyresvärd som har bostäder för studenter.

Däremot angående nyproduktionslägenheterna, ifall jag tar 20 m² varianten blir det samma yta som jag redan nu känner mig lite för trångt på plus att det ska klämmas in ett kök där.

Det är så svårt, så många aspekter. Nyproduktionen känns fantastiskt om man bortser från hyran och ytan

Jag tänker att du är i en fas i livet just nu då fokus inte bör vara sparande. Det är okej att använda pengar för att få livskvalité (om du bedömer att den skulle öka av ökade kostnader). När du börjar arbeta kommer intäkterna öka och då möjligheterna att spara. Pengarna du kan lägga undan nu kommer i det stora hela göra liten skillnad på sikt.

Mitt råd skulle vara att fokusera på vad du skulle må bra av. Är det viktiga att ha de säkra sociala kontakterna i korridoren? Är det viktiga att få bättre läge, egen toalett, dusch och kök?

Om inget av dem känns rätt kan det rätta vara att vänta på en 23 kvadratmeters lägenhet också.

Bara du kan avgöra vad som är livskvalité för dig. Pengarna är inte det viktiga utifrån situationen du beskriver. De kommer sen.

1 gillning

Jag skulle ta det nybyggda (23m2) och försöka hitta sociala aktiviteter kopplat till intressen snarare än folk som bara råkar bo på samma ställe.

(men jag skulle aldrig vilja dela kök men någon heller så är partisk…)

2 gillningar

Fattar funderingen! Det är ju såklart superpersonligt och beror på ens personlighet och preferenser och vad man prioriterar högst, men jag kan ju berätta hur JAG hade tänkt.

Jag har pluggat i omgångar och då bott på flera olika sätt: kollektiv, olika stora korridorer (med eget eller delat badrum) och egen liten lägenhet. Alla de olika boendena hade sin egen charm och sina egna irritationsmoment.

Personligen hade en viktig pusselbit varit hur länge jag planerat att fortsätta studera. Ju längre tid, desto mer benägen hade jag varit att göra förändringar. Med lite studietid kvar hade jag nog inte orkat flytta, eftersom avslutade studier ändå innebär en flytt inom kort.

Pengarna hade nog varit minst viktiga för mig. Med all respekt: 20 000 kr kan såklart vara en stor summa nu, men sannolikt (och förhoppningsvis) kommer den summan kännas betydligt mindre i framtiden när du har en lön. Så jag skulle inte låta just pengarna avgöra.

Den stora frågan är ju om boende med andra människor är en övervägande fördel eller nackdel för just dig. Du beskriver båda sidorna, och bara du vet vad som väger tyngst. Själv trodde jag att jag skulle vantrivas med studentkorridor, och visst kunde jag bli vansinnigt irriterad på odiskade kastruller och tentafester när jag själv ville sova. Men i retroperspektiv var det också en väldigt rolig upplevelse som jag inte hade velat vara utan.

När jag bodde i en liten egen lägenhet (20 kvm) kände jag mig rätt klaustrofobisk, men jag tror att det berodde mycket på dålig planlösning och mycket insyn, så jag hade ofta gardinerna fördragna. Med rätt planlösning (vilket nog är viktigare än 20 vs 23 kvm) och smart planerad inredning kan det nog bli både mysigt och funktionellt. Det låter ju dessutom som att lägenheterna eventuellt skulle kunna erbjuda sociala ytor.

Om du dras mot det alternativet tycker jag alltså inte att pengarna ska hindra dig!

Finns mellanting; hyra större lght med 2-3 vänner?

1 gillning