Albert eEducation IPO/Börsnotering

Som titeln lyder så ska Albert eEducation (Utbildningsapp för barn upp till 16 år) börsnoteras väldigt snart.
Vad tycker ni om det här företaget och noteringen? Värt att teckna?

Varma hälsningar, Nova

Jag älskar tjänsten! Visste inte att de skulle noteras så har inte hunnit sätta mig in i noteringen.

Affärsvärlden har ett uppslag i IPO-guiden om det: Börsnotering Albert | Affärsvärlden

Efter att ha läst lite mer tror jag inte noteringen är kortsiktigt intressant utan något för de som verkligen tror på tjänsten och folket bakom Albert långsiktigt.

De går med förlust, men det förväntas ju i en tillväxtfas. Jag hade däremot trott att de skulle omsätta lite mer vid notering. De omsatte 11 Mkr 2019 och 44 Mkr 2020. (enligt Affärsvärlden, fanns inte siffror för 2020 på AllaBolag ännu)
Väldigt låg omsättning för en IPO. De grundades 2016, så går man in nu är man verkligen med i ett tidigt skede. Kan ju vara kul det också, känns nästan som att investera i ett onoterat innehav när det är så litet och nystartat.

Också lite oroväckande vad första sökförslaget efter att ha googlat Albert var, haha.

Du kan hitta siffrorna från inbjudan till förvärv av aktier.
Den största aktieägaren är Schibsted ASA 15,6%.

1 gillning

Två tankar utifrån Affärsvärldens länk ovan.

1. Den typen av flaggor tycker jag är otrevliga. Säljsugna storägare är ändå något man drar öronen åt sig kring och även incitamentbiten. Det är två rätt allvarliga flaggor i min bok och brukar avstå att teckna när de dyker upp.
  2. Samtidigt är nästan 70% av aktierna redan tecknat via div intressenter. Det är rätt högt. Positivt. Å andra sidan är de rätt okända, inte så tunga ankarinvesterare här.

Sammantaget är jag mer tveksam än positiv.

Vi pratade om noteringen lite på FikaTillsammans i onsdags. Konstaterade väl att den är lite som i Chernobyl-serien: “Not to great, not to bad”. Jag kommer däremot inte teckna.

1 gillning

Jag är ingen Roberto Carlos så undrar var på planen frisparket ligger? :wink: