Alla har inte samma förutsättningar (att öka sin inkomst)

Sedan finns ju kunskapen här också om att leva på mindre, men den kunskapen upplever jag mest viftas bort och förminskas. Visst är det alltid bra att höja lönen, men för många tar det tid att göra ett så stort skifte som att söka ett jobb i ett helt annat yrke. Jag är själv i gång med förändring och vet inte helt hur de kommer bli framåt, men just mitt sparande gör ju att jag har möjligheten att göra typ vad jag vill. Sedan har vi sett i andra trådar att det visst går att tjäna pengar i vården som uska, ja visst nätter enbart men de får 50k brutto. Det är absolut inte för alla men om man bara temporärt vill tjäna ihop första miljonen så kan de ju vara ett alternativ.

1 gillning

Jag tror ni är många som blandar ihop empati och sympati. Empati handlar inte om att tycka synd om någon eller att se sig som ett offer. Det handlar om att försöka förstå en annan människas perspektiv och förutsättningar.

5 gillningar

Men går det att ta hänsyn till alla? Jag anser tex att rådet ”äg din egen bostad” är ett gott råd, men bara under vissa förutsättningar. Ur andra förutsättningar (plats, situation, lokal bostadsmarknad osv) är det inte alls ett särskilt bra råd.

Vill man ha en specialsydd lösning som är anpassad efter en specifik individ så kanske forumet inte det rätta stället. Det är ganska tydligt att de flesta här är vanliga människor som gjorde val som förändrade deras livssituation. TS har uppenbarligen inte kollat på så många avsnitt eftersom allt går att applicera även om man tjänar under medianlönen. Det finns alltså inget fusk eller ENKLA lösningar, jag drar in 20K i månaden, men har utgifter 30K. Försök att ge mig 5 saker jag kan göra för att förbättra min ekonomiska situation så att jag kan fortsätta leva som jag gör idag. Sen borde ni visa empati för min unika situation.

I mina öron så vill man inte göra arbetet och bara skörda frukterna. Livet fungerar inte så. Har man skitdåliga förutsättningar i livet så är man dömd till ett liv i fattigdom.

3 gillningar

Menar du då att det är bättre att rådet inte finns? Eller vad skulle vara en bättre variant?

2 gillningar

Nej det är förstås svårt, men kanske går det att ge några fördjupade exempel eller bottna några vanliga scenarion? Likt det TS efterfrågar.

Nej, jag säger bara att så här tänker folk inte i vanliga fall. Rådet är bra men att man måste själv komma fram till denna slutpunkt. Allt tänkande tar tid, att någon påstår något betyder inte att man tar in informationen. Men de betyder inte heller att man utesluter informationen, bara att det ibland tar tid.

1 gillning

Då hjälper det ju inte att hänga här på forumet, om man själv måste komma på det.

3 gillningar

Jag kanske inte har sett alla 473 avsnitt som @janbolmeson har producerat, men det finns en himla massa avsnitt som just beskriver hur den vanliga människan kan göra för att förbättra sina odds. Som vanligt vill man att någon annan ska göra jobbet. Informationen finns bland poddavsnitten. Det är fördom att alla här på RT är stenrika för att de antingen har skyhöga löner eller har ärvt sina pengar. Visst finns det några som drar in över 100K i månadslön, men majoriteten har gjort smarta val, tuffa val för att nå dit. @janbolmeson beskrev för några avsnitt sen att de levde skitsnålt, 940 från 94 tills de fick sin första dotter, då blev det en v70. De bodde i hyresrätt, hade gått back med en miljon i investeringar 2008. Att komma hit och säga att det behövs ett avsnitt för de som har det tufft. Det är att sakna empati.

6 gillningar

Jag tycker dina ordval och exempel är smått nedvärderande.

Bara för att man söker fler perspektiv och vill resonera utifrån olika förutsättningar betyder det inte att man inte är villig att göra jobbet eller att man söker enkla lösningar och vill fuska.

De flesta som är här inne får vi nog utgå ifrån söker inspiration, tips och förslag.

5 gillningar

Vet inte om jag ska skratta eller gråta över detta inlägg? eller va vad vill du ens säga?

Men har TS sett alla 500 avsnitt eller endast sett senaste avsnittet och blivit förolämpad över att det specifika avsnittet inte träffade exakt dennes livssituation? Har TS gjort jobbet och granskat alla avsnitt? Hur ska man någonsin ge tips eller resonera om något om man ständigt måste fånga alla edgecases?

2 gillningar

Du lyfter själv Jan som exempel. Jag tycker du ska läsa om hans inlägg här i tråden (nummer 284). Där svarar han på ett trevligt sätt, bekräftar TS upplevelse, samtidigt som han förklarar rådet om ökade inkomster. DET är att vara ärlig, hjälpsam och empatisk.

Många gånger är det inte vad man säger, utan hur man gör det. Det hjälper inte att kalla folk lata eller anklaga dem för offermentalitet. All effektiv kommunikation förutsätter att man närmar sig varandras perspektiv, dvs empati.

Men det är såklart svårt att göra det när man har - hör och häpna - olika förutsättningar i livet. Vi har ju samtidigt tråden där folk delar situationer med superrika. “Tänk vad tondöva tips de ger, noll förståelse för andras verklighet höhö!”

8 gillningar

Jag tycker att det är tråkigt du inte har kollat på avsnitten som producerats. Det finns ett större perspektiv i det samlade kollektivet här. De flesta här vet redan vad de ska göra. De har hittat sin väg och hämtat inspiration, utan att behöva påminna gång på gång att man vill ha ett bredare perspektiv. För vem? Jag har hittills inte sett någon komma med en lösning som ens närmar sig det TS efterfrågar om. Kan det, trots den samlade visdomen här på RT inte har en lösning. Kan @Melwa trots sin situation investera och lägga undan. Då kan de andra göra det också.

Talesättet. ”Du kan leda en häst till vatten, men du kan inte tvinga den att dricka.”.

1 gillning

Det vet jag inte, det får du fråga TS. Men ett fint sätt i tråden kan ju vara att tipsa om avsnitt som TS kanske missat? Det ser jag ofta folk göra. Eller länka till andra trådar man känner till som kan hjälpa.

Detta handlar inte om mig och vilka avsnitt jag lyssnar på. Det handlade om TS önskan om bredare perspektiv.

Men om alla redan vet hur man gör, och alla svar redan finns här - så kanske du kan tipsa TS om bra avsnitt och inlägg?

Sen tror jag vi är många som gillar nya perspektiv. Är du inte en av dem kanske du inte ska vara aktiv i ett chattforum som uppmanar till dialog och diskussion?

1 gillning

Behöver kanske bygga på min kommunikationsförmåga:). Jag har nog inte nått dit @janbolmeson är. Min empatiska förmåga är begränsad. För mig är det inte ett problem om jag inte når fram. Det är inte direkt jag som lider av att TS eller någon annan inte vill följa mina eller annans råd här på RT. Vi är ju ganska elitiska här, @LevaLivet , Gud nåde om vi pratar om enskilda aktier, swingtrading och icke indexfonder här. Då blir man ju halshuggen. Jag får kliva av tråden då jag har delgett allt väsentligt jag kan.

3 gillningar

Man får nog förvisso särskilja från TS fråga och den efterföljande diskussion (som jag flera gånger påpekade var OT).

Det har flertalet gånger påpekats att alla avsnitt inte passar alla och att även om exemplet är 5 miljoner så kan samma råd appliceras på 500 kr.

Råden är desamma för den med liten som stor ekonomisk budget.

4 gillningar

Jag har tänk en del på denna tråden sedan igår. Som jag och Caroline pratade om i avsnittet med vår parterapeut häromveckan, är det inte bara att det är två olika vägar till samma mål?

Några av mina och Carolines strösta konflikter kommer när hon bara vill bli hörd, förstådd och emottagen i sina känslor när hon har något problem. Utmaningen är att det jag hör är “Problem”, min hjärna tänker “Lösning 1, variation A, B och C samt alternativ lösning 2”. Vilket gör att vi pratar totalt förbi varandra.

Det är ju inte så att Caroline inte vill ha lösningen, hon vill bara ha den EFTER att blivit emottagen i sina känslor.

Lex vårt exempel när hon tankade bensin i farmors dieselbil. Hon är jätteledsen. Jag löser, ringer bärgare, fixar verkstad och allt, sedan går till Caroline och ska trösta med att “nu är det fixat” och får världens utskällning (typ). Det hon hade behövt är tröst och förståelse först och lösning sedan.

Jag säger inte att det är samma sak här, men ibland tror jag iallafall att jag hade haft att vinna på (iaf med Caroline) att vara mindre tipslåda och mer empati initialt, för att sedan när vi står vid samma hållplats gå all-in lösning.

Sedan håller jag med om att skrift och forum kanske inte är det bästa verktyget för förståelse och empati - särskilt när vi här är 95% män och dessutom många extremt kapabla män. Men det kastar ju också ljus på - att om det är någonstans man kommer få en lösning - och en riktigt bra lösning dessutom - så är det ju här.

12 gillningar

Detta är ju standard beskrivning mellan män och kvinnor. :joy: Män löser problem och kvinnor vill prata om hur problemet får de att må.