Alla har inte samma förutsättningar (att öka sin inkomst)

Det handlar såklart inte om det, utan om det klassiska behovet att få sina känslor och upplevelser validerade.

Haha, jo. :slight_smile:

Men det mer allvarliga är ju att det bara är ordningen som skiljer. Kan ibland uppleva att vi män skulle må bra av lite känsla även efter att vi löst problemet. Men vi - eller iaf jag - är ju grym på att gå med mina problem själv - fram tills jag löst dem - och då kan jag berätta om dem för andra. Men ibland är det rätt skönt med känslomässigt stöd mitt i det också… :see_no_evil_monkey:

5 gillningar

Jag tror egentligen inte att TS efterfrågade känslomässigt stöd även om diskussionen kantrade åt det hållet på slutet. Jag tror att hen egentligen efterfrågade ett mer inkluderande och nyanserat perspektiv som tar höjd för olika scenarion.

Men det är som sagt svårt att ge råd på det sättet. Akademiker brukar få skit för att vi ger oklara svar och ”det beror på”. Det är ingen som vill ha en massa undantag, alla vill helst ha raka och rättframma råd.

1 gillning

Smarta lösningar (IQ) tar oss en bit, men utan emotionell intelligens (EQ - där empati ingår) riskerar de bästa lösningarna att falla platt. Varför? För att problem sällan existerar i ett vakuum. De involverar människor. Människor av båda könen :grinning_face_with_smiling_eyes:

(obs igen! Empati - inte sympati. Blandas ihop ofta i tråden)

3 gillningar

Svårt detta men jag kan bli provocerad idag av att folk som tjänar mer än mig kommenterar att jag nu skall sluta jobba o har en slant på börsen med ” då är du rik, jag har inte kunnat spara så mycket”
Men jag har aldrig tjänat över medel, länge bott i en etta aldrig rest.
När få folk i fina villor, två fina bilar och massa utlandsresor blir provocerande av att jag kunnat spara mer än dom…..ja det provocerar MIG

Alla kan inte tjäna bra och ha chefstjänster, men många kan sluta leva på eller över sina tillgångar

6 gillningar

Undrar om allt liv på jorden eller den här tråden kommer att dö ut först…?

2 gillningar

Förstår inte hur det blivit så många inlägg på temat. Kan alla öka sin inkomst? Såklart inte. En del vill inte, andra kan inte. En del är sjuka deprimerade, andra lata, bortskämda. Andra dumma i huvudet. Vi har alla haft folk i vår klass/skola som vi har tänkt att “han är ett hopplöst fall” och där vi (tyvärr) haft helt rätt i slutändan.

Validering och tolerant lyssnande på klagande över nuläget kan man nog bara förvänta sig av respektive och sina absolut närmsta vänner. Främlingar i en tråd på internet kan nog rimligtvis förvänta sig att man tagit sig förbi den fasen och nu är redo att diskutera igenom olika potentiella lösningar.

6 gillningar

Förstår att det är en bred generalisering, men som kvinna (omringad tydligen av 95% män) vill jag dock ändå påpeka att jag klarar av att lösa problem utan att någon först klappar mig på huvudet.

Att lösa någons problem “bakom ryggen” på dem är sällan uppskattat av någon. Det blir ju att oförmyndigförklara denne. Rimligen beroende av vad problemet är. Jag skickar sällan in min mans CV efter att han klagade över chefen för hundrade gången. Men jag kan väl tömma diskmaskinen lite oftare om det var klagomålet. Gärna utan att muntligt deklarera att jag gjort så.

3 gillningar

Spännande diskussion som rör upp många känslor.

Det jag kan tycka är att rådet höj dina inkomster i sig är ganska menlöst. Det som behöver tillkomma är konkret råd för specifika situationer.

Den mest uppenbara är att jobba mer. Det vill säga att säkerställa att du jobbar heltid. Deltid under långa perioder påverkar inte bara ditt cash flow negativt utan sänker SGI, pensionsavsättningar m.m. Anledning till deltid kan vara många, så här skulle det kunna finnas flera spår att utforska med inbjudna gäster. Småbarsåren, trivas på jobbet, jämställdhet i relationen med mera.

Vi har en struktur för lön enligt den svenska modellen. Det är våra årliga lönesamtal. Dessa går att jobba strategiskt med även för lågavlönade. Det finns experter på löneförhandling som kan bjudas in till podden.

Sedan är en möjlighet gemensam ekonomi med sin partner. Att flytta ihop, dela på kostnaderna, ha gemensamma sparmål. Här finns också gäster, lite mer fokus på parpsykologi kanske.

Det är tre exempel på att jobba med sin inkomst som inte kräver att du startar nästa Amazon på natten. Som faktiskt vanligt folk kan jobba med.

4 gillningar

Exakt! Eller borde alla inlägg gå igenom en word salad LLM prompt innan publicering?

Fast det är ju inte meningslöst. Det kan dock tyckas självklart beroende av var man är på sin resa.

Har man en lägre inkomst så är rådet betydligt mer vettigt än om man har en högre - då lär man ofta mer titta på varför utgifterna skenar istället för att dra in mer pengar.

Sen utesluter inte det ena det andra. Vill du fortsätta spendera mycket så behöver du ju likväl dra in mer.

I de fall man är missnöjd, annars kan man ju fortsätta precis likadant.

1 gillning

Men var är din empati och förståelse att vi inte har samma höga nivå av empati som du har? Jag tycker att det är otrevligt att inte bli välkommen här. Här inkluderar vi ALLA!

3 gillningar

Det är ingen som kräver din närvaro heller.

Du sätter dig själv på en emotionellt hög häst, samtidigt som du anklagar andra för att sitta på ekonomiska dito. Kan vara något att findera på…

3 gillningar

Jag hade faktiskt mer att tillföra kom jag på. Lyssnade på FIRE-jimmy:s uppföljning. Blev himla rörd och gå från arbetslös till arbetsfri.. det borde inkludera ALLA här som har krigat för att nå sitt mål.

2 gillningar

Röstar på att vi stänger tråden.

Skärpning i tråden! Nu har jag döjt och modererat ett antal inlägg. Låt oss hålla på rätt sida och undvika personpåhopp och liknande.

5 gillningar

3 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Samling av OT-inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet

Jag tror att det kan vara bra att bli provocerad, kanske inte så som vissa här i tråden provoceras av varandra, men blir man provocerad av tipset om att det kan vara vettigt att öka sin inkomst så är det nog i många fall ett nyttigt skav man upplever.

3 gillningar

Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Samling av OT-inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet