Alla har inte samma förutsättningar (att öka sin inkomst)

Mm. Vad tycker du om att andra provoceras av de emotionella bitarna av livet och situationerna?

Jag skulle inte ta mig som föredöme. Jag är singel, barnfri, har specialintressen och tid som kan generera lite extra pengar, billiga intressen och har trots mina funktionshinder ändå lite arbetsförmåga. Den är bara för liten för att FK ska se den som tillräcklig för att jobba.

Jag har också en inbyggd nyfikenhet, problemlösarpersonlighet och kunskapstörst. Utöver det har jag ett socialt nätverk och kan ändå ses som hyfsat välutbildad.

Sen gör mina försäkringar att jag ändå har en inkomst som en låginkomsttagare, men jag slipper många av de utgifter som är kopplade till ett arbete.

Har man barn, bil och ett låginkomstjobb då är det tufft att ens bygga en buffert. Om sen hen blir lämnad av partner, sjuk, skadad, arbetslös eller dylikt, ja, då sitter man ofta i skiten ekonomiskt.

Hade jag saknat försäkringar, så hade jag fått bo hos anhöriga. I mitt fall har tur i oturen haft en oerhört stor påverkan, så @janbolmeson har helt rätt att flyt och tur spelar större roll än många förstår. Likaså otur och oflyt.

11 gillningar

Det är väl vad man gör av den där provocerade känslan, tänker jag.

Många saker kan vara provocerande, varför kan min väninna äta så mycket choklad och ändå se smal ut, medan jag bara tittar på en chokladbit och blir fet.

I verkligheten blir inget tjock av att titta på choklad, oavsett mängd.

Alla som äter över sin förbränning går upp i vikt.

Min väninna kanske inte ätit något annat den dagen, eller löptränar bort chokladen.

Men det är ju skönt att ha något att skylla på, som fråntar mig mitt egna ansvar. Jag har bara sånna tjockisgener, så jag kan inte göra något åt det.

Och det är väl vad folk menar med spark i baken kontra hjälplöshet. Då är det inte förutsättningarna utan inställningen.

Att påtala det är inte att sakna empati, det är att påvisa att det visst går, på något sätt, att lyckas förändra även om inte alla förutsättningarna är optimala.

Har du småbarn som inte kan bli lämnade själva, hoppa runt lite på lekplatsen med dem, det ger inte lika mycket förbränning som löprundan, men det är något. Du kommer inte tappa 10kg över en natt, men börja med ett hekto då. Små steg leder också framåt.

7 gillningar

Jag upplever inte att det är någon i denna tråd som uttrycker att man inte är villig att göra något jobb, inte vill ta ansvar eller att det är någon som har en offermentalitet. Tvärtom, många skriver att alla kan göra det bästa med förutsättningarna man har.

Precis som @harvest skriver så är vi några som tycker att rådet ”höj dina inkomster” i sig inte ger så mycket. Det rådet är en självklarhet att det ger en bättre ekonomi. Det som blir intressant är att ge tips och råd och diskutera hur man kan gå tillväga baserat på unika förutsättningar och scenarion.

I grund och botten tänker jag de allra flesta i tråden menar samma sak; ingen kan göra allt men alla kan göra något.

Och vad du kan göra beror mycket på dina förutsättningar - de kan du till viss del påverka själv, men också tyvärr spelar livslotteriet in till stor del. Det är inte offermentalitet - det är faktum. Och nog bra att inse, vi kan alla drabbas av förlust, sjukdom, arbetslöshet etc

4 gillningar

Det är det där antagandet om att folk inte gör något. De bara sitter på arslet och klagar och gnäller. Många är liksom i rörelse, vrider och vänder på sig själva. Folk vet att det är bra att ha högre lön, att motionera, att inte röka. Det är inga nyheter för nån upplyst. Hur gör vi när alla inte klarar det? Hur pushar vi nån att nå sin potential utanför ramen och när hjälper vi någon att nå taket inom den?

1 gillning

Ja och jag menar inte att tillskriva någon något epitet överhuvudtaget.

Jag menar just att alla kan göra något, alla kan inte nödvändigtvis göra samma sak. Oavsett varför.

Att bara konstatera “höj din inkomst” kan vara olika svårt eller lätt, givetvis, oavsett anledning. Jag har då inte sett något avsnitt där de säger “höj din inkomst” och sedan avslutas inspelningen.

Därför menar jag just att man får ta till sig av rådet och sedan fundera på hur just jag ska göra, utifrån mina omständigheter för att nå dit jag vill nå.

Och det kan man ju absolut bolla med folk på forumet. Många är ju uppenbart villiga att komma med konkreta förslag. Allt från försöka öka sin nuvarande lön genom heltid istället för deltid, ta ett extrajobb, till att plocka pant och sälja saker på Tradera.

1 gillning

Utmaningen i just denna tråd, enligt mig, blev att vi aldrig kom nära fördjupade exempel, nyfiken dialog och diskussion kring TS input - utan fastnade i olika knepiga påhopp, antaganden och snabba tolkningar.

Om man är nöjd med råden ”höj inkomst” ”byt jobb” och på egen kammare kan komma vidare så är det ju toppen. Tycker man dessutom att det inte behövs diskuteras vidare, som många i tråden skriver, då kan man ju välja att hoppa ur tråden? Och för de som vill ventilera och bolla förutsättningar, idéer och tips utifrån TS inlägg så borde vi kunna diskutera det utan påhopp.

2 gillningar

Jag är en av dem som kanske lite syrligt tyckt att tråden skall avslutas.

Varför?

Alla har dragit sina argument ett par gånger, motparten har läst dessa men håller inte med.

Det kommer inte att ändra sig om ni håller på i 1000 inlägg till.

Acceptera att ni tycker olika och gå vidare som vuxna människor.

2 gillningar

Jag skulle snarare säga att det är ganska vuxet att kunna diskutera med människor man inte håller med, utan att känna att någon måste “vinna”. Jag personligen tycker det är intressant att förstå hur andra resonerar, så länge det görs respektfullt.

Den som känner sig färdig kan ju alltid lämna tråden, medan andra kan fortsätta utbyta perspektiv om man önskar.

2 gillningar

Den här tråden har tagit allt syre på forumet senaste dagarna.

Vi har nog olika nivåer på vuxen diskussion helt enkelt.

Att den ligger som välbesökt och många svar är för att den engagerar. Sen om man inte vill engagera sig så kan man ju skippa att besöka tråden.

Enig om att det till stor del inte varit en konstruktiv, respektfull eller vuxen dialog.

1 gillning

Hade varit trevligt vid denna tidpunkt att få höra från TS. Känner hon att hon fick inspiration, vidgad syn eller konkreta tips?

Kanske vill @Petra_Viola specificera sin tråd?

Även om det blev en del OT så upplever jag att folk vill hjälpa till när de kan.

2 gillningar

Mycket bra förslag @MKsthlm !

@Petra_Viola det vore fint att höra dina tankar. Och tack för att du delade med dig från början. Ett ämne och frågeställning som onekligen engagerar :cherry_blossom:

TS lär vara bortskrämd och aldrig komma tillbaka igen efter sådan lågkvalitetsrespons på en vettig fråga. Tråden är helt förstörd för att folk inte klarar av att hålla sig lugna :confused:

5 gillningar

Den här tråden har väckt en del funderingar hos mig, vad jag egentligen tänker om min egen situation som förskollärare och möjligheten till specifikt löneökning…

Som förskollärare har jag en akademisk utbildning, men den kommer aldrig löna sig ekonomiskt. Jag trivs med mitt jobb och skulle inte vilja byta, men tycker att det är ett viktigt jobb som borde värderas högre. Bl.a i lön. Men när barnskötarna beklagat sig över sin lön tycker jag ju att de har ju ett val att läsa till förskollärare :face_with_peeking_eye:

Så det blir en himla massa å ena sidan å andra sidan.

Men något mer jag slogs av när jag läste kommentarerna angående empati, förståelse, att ta emot tips eller om att läsa mellan raderna var att Petra Krantz Lindgrens tankar om att inte genast ge tips om lösningar till barn även går att applicera på oss vuxna. Det menar jag inte på ett nedlåtande sätt, utan även jag brukar vilja känna mig förstådd först för att jag ska kunna ta till mig någons råd. Det får bli mitt bidrag i tråden.

https://www.instagram.com/reel/DZndclLvZYb/?igsh=emtqdDdoeDdldWNy (33 sekunder)

https://www.instagram.com/reel/DOeKYn_Df4P/?igsh=bW9lNTZwMnU0ZHVk (2 min 46 sekunder, vad läser vi in mellan raderna osv)

3 gillningar

Tänk att det tror inte jag! :slight_smile: TS verkar både kapabel och intelligent. Hon är nog fullt upptagen med att lyssna på poddar och förkovra sig i ekonomi. En förskollärare, om nån, är van vid att hantera gapiga och jobbiga personer och även i grupp.

Hade en kollega som stolt meddelade att hon kommit på det där, genom att alltid fråga sin make om han mest ville gnälla eller om han ville ha råd.

Att säga till en okänd människa gnäller du nu bara? kan ju dock bli ungefär lika nedlåtande :blush:

Men jag håller med dig, de flesta vill ju gnälla om sin dag, inte få lösningar, när de gnällt av sig så har de ventilerat färdigt och går nästa dag tillbaka till samma jobb man gnällde över. Men det kanske man bör göra med en vän, inte på ett ekonomiforum.

Med det sagt menar jag inte att TS gnällde, hon efterfrågade ju bara avsnitt som skulle kunna hjälpa henne.

2 gillningar

Jag hoppas inte det. Men det är tre dygn sen senaste gången hon skrev. Så oddsen ser inte toppen ut och liknande har tyvärr hänt förr.

Oavsett så kan det vara vettigt att tagga ner och invänta lite feedback från henne innan tråden fortsätter.

4 gillningar

Finns så många avsnitt av podden som skulle ta upp det. Det fullkomligt exploderar med shorts från RT som tar upp det.

1 gillning

Absolut, och just därför fick väl tråden fokus på att påtala just det, och förklaringar om varför tipsen kan appliceras på fler situationer.