Allmän pension: Från och med vilket datum är det optional att plocka ut?

Hej!

Jag försöker hjälpa mina föräldrar med pensionen och en fråga som vi återkommer till är:

Från och med vilket datum är det optional att plocka ut allmän pension?

Jag känner att jag får olika svar överallt, så väder mig nu till er :pray:

Båda kommer fylla 65 under nästa år, är det något mer som kan vara relevant?

Om de fyller 65 nästa år så är de födda 1960, vilket betyder att de kan (kunde…) börja ta ut allmän pension från den månad de fyller (fyllde…) 62 år. Det finns ingen övre gräns när man får börja plocka ut, dvs det är optional från 62 år.

Okey, toppen! Man kan som tidigast börja ta ut den vid 62 år, men finns det något skäl att vänta till det året man fyller 67 för lägre skatt? Eller spelar det ingen roll då fler inbetalningar inte kommer göras?

Ja, av skatteskäl kan man vilja vänta. Förhöjt grundavdrag inträffar först det år man fyller 68 om man är född 1960 Skatt på pension – så fungerar skatteavdrag | Pensionsmyndigheten

1 gillning

Jo relativt kraftig extra beskattning på yngre pensionär… Man plockar härad 9% högre skattsats av dom upp till ca 35000 i pension per månad (ca 3200 Sek per månad då extra skatt).
Bra att veta är två saker.

• Man kan starta och stoppa hela eller delar av sin statliga pension när man vill via nätet. Med ca 2 månaders varsel. Ex om man tycker man får ut för mycket pga extrajobb ett visst år.
  • När man börjar ta ut PPM pensionen får man en fråga man kanske inte är beredd på . Vill du ha efterlevandeskydd på den? ( ger arvingarna pengarna när du där men ger dig lägre pension) . Inget självklart val… Det man väljer då går sedan inte att ändra.

OM man har väldigt mycket sparpengar kan man fundera över att ta ut mindre i pension innan riktåldern och spendera lite sparpengar istället.
MEN minskar kanske flexibiliteten då sparpengar kan man ex köpa dyra saker för men det kan vara svårt få ex större bra bolån som pensionär.

2 gillningar

Precis, 62 var lägsta ålder. Pensionsåldrar, riktålder och skatter | Pensionsguiden

Min erfarenhet är att det många ggr är bättre att börja betala ut tidigt då skatten är progressiv. Läs gärna mer i detta inlägg och ta dina föräldrar i handen och kolla vad utfallet med Skatteverkets räknesnurra: räkna ut din skatt. Mitt tips är att du gör en liknande uträkning som i inlägget men med en beräknas “slutålder”. Då får du svart på vitt vad skillnaden blir. Skatteplanera dina pensionsuttag! | Pensionsguiden

1 gillning

Tusen tack för hjälpen båda två – höll dem i handen och tog dom igenom det.

Denna artikel var väldigt hjälpsam @Monica :pray: