Allokering inför FIRE/Pension enligt Vanguard (OBS nörderi)

Del 2 Vanguard TRF jämfört med Get/Stay rich och 10% tumregeln

Detta är väl den egentliga anledningen att jag började grunna på ämnet ‘ränteallokering inför Pension/FIRE’ (där jag är lite väl snart men ändå bättre sent än aldrig att anpassa portföjler :slight_smile: )

I grafen nedan har jag plottat (rosa prickad bara för att den skulle stå ut i bilden) hur det skulle se ut om man kör med “Get rich” som 90/10 (jo, jag vet, många kör 100/0 men man kan nog följa detta ändå) och sedan ska gå till en “Stay rich” som 50/50 med 25 årsbehov av kapital plus 5 årsbehov kontant vilket i snitt ger 41.6% aktieandel, avrundat till 40% i exemplet, alltså en 40/60 portfölj. Om man applicerar 10% regeln m.h.t. aktie allokering så skulle man i princip köra 90/10 till cirka 5 år före Pension/Fire för att sedan dra ner till 40/60 (varav en del av räntan är på sparkonto).

Uppenbart ger det en stor skillnad i aktieandel jämfört med Vanguard TRF (som jag också har rätt stort förtroende för). I snitt 15-20% högre aktieandel redan från 25 år före Pension/FIRE till man “går” och därefter drygt 10% högre aktieandel från Pension/Fire året och tills man dör, eller pengarna tagit slut (hepp).

Det var jag inte riktigt medveten om före jag började fundera på detta. Kanske fler som inte tänkt på att Get/Stay rich metoden med 10% aktieandel/år resulterar i det?

Kan det möjligtvis vara så att vi i nollräntemiljön senaste 10-15 åren skrivit av räntor som en del av våra investeringar (undantaget cash på sparkonto)? En form av recency bias?

Nu har ju världen (åtminstone som det ser ut framöver) ändrat sig och räntor är i spel igen, men det kanske tar tid innan vi tagit det till oss till mans/kvinns/hens?

Såklart spelar det också stor roll vad för räntor man stoppar in i portföljen. Där ligger också risk / möjlighet och det är därför jag tittar vidare på nedan vad för räntor Vanguard använder i sina TRF.

Del 3 Analys av Vanguard TRF räntedel mht innehav, duration och kreditkvalitet över tid

Kommande

Del 4 Översättning till svenska räntefonder (komma nära Vanguards allokering)

Kommande

Del 5 Översättning till svenska räntefonder - förenkling, förbilliga och med mest vanliga fonder

Kommande

Del 6 (Kanske) XLS baserad modell för fonderna i Del 5

Kanske kommande

4 gillningar