Allokering inför FIRE/Pension enligt Vanguard (OBS nörderi)

Mmmm, vet inte om dessa grafer egentligen hör hemma i en tråd som handlar specifikt om Vanguard TRF och framförallt om hur man kan designa räntedelen att härma Vanguard ur ett svenskt perspektiv🤔

Ang. första grafen

Dikes/badkarskurvan (som varit uppe tidigare) med ett “bond tend” före pension och tidiga år i pension kan man absolut använda. Jag har dock inte sett någon förvaltare av riktiga pengar göra så, men privatpersoner kan såklart trixa till det själv genom att ha olika pensions-pusselbitar att jobba med.

Skillnaden mot Vanguard TRF är framförallt att man förordar lägre risk just runt pensionsåldern medan man därefter långt in i pension kan öka risken. där badkarskurvan säger 60% och Vanguard TRF säger 30%. Det är ju också vad jag sett i denna tråden (som egentligen är bättre för jag tittar på flera olika lösningar och mer övergripande aktier/räntor) - att det skiljer mycket vad olika förvaltare rekommenderar som aktieandel över tid även lång in i pensionsåldern.

Ang. andra grafen

Jag hittade artikeln som finns här och läser man den så inser man att allokeringen gäller egna pensionskapitalet (TJP eller privat kapital) - inte på totalen inklusive de säkra pensionerna - alltså inte inkluderat Social Security eller vår motsvarighet inkomstpensionen. På sidan 8

Our model also suggests that investors receiving pension income should increase their allocation to stocks as they age as they spend down their assets but experience no diminution of social security income.

Alltså man kan öka aktieallokeringen utanför Social Security (Inkomstpension) eftersom ens egna kapital minskar men Social Security inte gör det. Det är när Social Security kickar in vid 65 år som man därför i grafen höjer allokeringen från drygt 40% till drygt 60%. Tillsammans (Social Security + Eget kapital) har då en rimlig riskprofil. Kanske.

Sen finns där en brasklapp från verkligheten

Note, however, that our model does not account for potentially large financial liabilities generated by healthcare costs in retirement, which are likely to reduce the investor’s willingness to invest in stocks in retirement

Vilket såklart är något som speciellt amerikaner (men framöver kanske även svenskar) måste ta hänsyn till, ökade hälsokostnader och andra kostnader vid hög ålder (hemhjälp och hjälpmedel tex.)

För mig känns den inte alls som det är en praktisk vägledning i hur man bör investera, snarare en teoretisk optimering där man bortser viktiga verkliga parametrar. Jag har åtminstone aldrig sett någon en förvaltare som förordar uppemot 100% aktier långt in i pensionen, ens på TJP/privat kapital. Det är kanske där skillnaden ligger - teoretisk optimering jämfört med att hantera pengar i verkligheten :slight_smile:

Mina allokerings slutsatser

Man kan såklart ha precis vilken aktieandel man vill både vid pensioneringen och långt in i pension. Min regel nr 1 när det gäller pension är dock

Do. Not. Get. Wiped. Out

Av den enkla anledningen att man har inga/små möjligheter att tjäna mer pengar.

Min regel nr 2 är

Ta inte mer risk än att uttag av pensioner/kapital täcker livets nödtorft även i en normal börskrasch dvs. undvika att behöva ta ut aktiekapital när börsen är billig dvs att inte behöva straffa sin framtid

Börskrascher kommer med hög sannolikhet att inträffa när man är pensionär. Då måste man kunna hantera volatilitet i uttag av pension sett på totalen (privat kapital, TJP, allmänpension)

Tex. 60%ig aktieandel på totala pensionskapitalet kräver att man i en normalkrasch (50%ish) måste kunna leva på 30% mindre pengar tills börsen återhämtar sig. Alternativt att man har 1-5 årsbehov av pengar på sparkonto sidan om, men då har man ju å andra sidan inte heller 60% aktieandel dem inberäknat.

Klara man 20% volatilitet i uttag av pengar så kan man har en 40% aktieandel med samma förutsättningar. Klarar man bara att leva på 10% mindre pengar i månaden än budgeterat då är egentligen en så låg aktieandel som 20% kanske mest rimlig i pension.

Bottom line, var och en måste såklart se över sin budget i pension, hur mycket man klarar av att månadsinkomsten från totala kapitalet varierar vilket ger den risknivå / aktieandel man tolererar. Tycker man aktieandelen är för låg så får man jobba längre för att kunna sätta av mer pengar :slight_smile:

Så tänker jag / End of Rant

6 gillningar