Mycket synd att det finns så få etf:er i sek eller valutasäkrade till sek. Mig veterligen är det bara Xact obligation? Hade varit fint att komma åt de långa amerikanska och europeiska statsobligationerna och realränteobligationerna valutasäkrade till SEK.
Typ om Xact eller annat kunde skapa en sådan produkt, kanske med is04 och liknande som matarfonder.
Jo det må vara. Jag har utgifter i euro mest så glömde den vinkeln på det hela. Men du har så klart rätt där!
Men å andra sidan så brukar SEK få stryk just när det är kris så eventuellt får man dubbelt positiv effekt av i alla fall långa obligationer, upp i pris och SEK ner då blir det fint att lasta om till aktier i Stockholm.
Tänker jag rätt här BTW:
En tredje vinkel på det hela är att man måste ha SEK gå upp i snitt per år med den insparade kostnaden presenterad ovan annars är det billigare att ta smäll från valutan och betala mindre avgift?
Håller helt med, den produkten saknas på svenska marknaden. Lade fram ett förslag till @captorfonder i en annan tråd att skapa en Iris-liknande fond, som köper utländska ränteswappar istället för svenska. De verkade tycka att det var en teoretiskt god idé men har inga planer på det för tillfället. Får hoppas att det kanske kommer i framtiden.
Ja, i princip har du rätt, allt annat lika. Men det gäller bara om man sparar på lång sikt, så att man hinner rida ut eventuella svängningar på valutamarknaden. Ofta används dock räntefonder för sparande på kortare sikt, och då utsätter man sig för onödig valutarisk eftersom man kan tvingas sälja när SEK är stark och värdet på ränte-ETF:en sjunkit.
Hoppas på att Montrose håller sitt löfte om låga valutaväxlingsavgifter (och att de kommer ha ett rejält etf-utbud). @janbolmeson vore intressant om du bjöd in Niklas Andersson till patreon för att ställa lite frågor ur RT-perspektiv när de börjar närma sig.
Spiltan räntefond Sverige finns redan med i triangeln och ligger placerad strax över mitten samt åt vänster. Alltså medelhög kreditrisk och kort duration.
Spiltan högräntefond har ännu högre kreditrisk och borde hamna i toppen av triangeln. Den finns ej med i bilden.
Om jag ska spara till ett bilköp med en horisont på mellan 0-3 år, vilken fond skulle du då rekommendera att spara i ett isk på? Detta med beaktning att skatten på innehav isk nu höjts radikalt (vart tog regeringens utlovade skattesänkning vägen?). Jag vill med andra ord få en högre avkastning än skatten
Ja, jag förstår. Men får löpande aktieutdelningar och vill inte ta ut från isk och föra över i onödan, utan min tanke var att återinvestera utdelningarna vid sidan om ordinarie sparande som för tillfället är i sparkonto. Finns det någon räntefond i det läget som skulle kunna fungera?
Sparkonto ger runt 3,9 just nu. avrundat tjänar du 4000 kr per 100 000 du sparar på ett sparkonto.
En gissning är att du kan få 1.0% mer på korta räntefonder, eller nått i den stilen. Tex AMF räntefond Kort. Med högre risk kan du tjäna lite mer.
Måste du köpa bil eller är det mest en plan att du sannolikt ska köpa ny bil?
Kan du leva med att istället för att på dina 100 000 kr tjäna 5-6000 kr kanske förlora lika mycket?
Om det är en form av “bokföring” du ska göra, att du tar vinsten från utdelningar och sätter över till en räntefond och när det är tillräckligt till bilen du vill ha så slår du till - då skulle jag nog säga att Tex AMF räntefond Kort fungerar bra med det syftet.
Min bil är närmare tjugo år. Även om den går som en klocka känns det som att den kanske inte har så mkt kvar. När den gett upp vill jag kunna köpa en ny direkt. Men AMF räntefond kort låter som ett alternativ om den sannolikt får något högre avkastning än ett sparkonto utan alltför stor risk. Stort tack för bra tips!
Som Mattias skriver, sparkonto i första hand. Alternativt syfte “stabilitet” i triangeln, ex. AMF Kort. Vill du krydda det med lite ökad risk och avkastning så gå uppåt längs med vänster sida, t.ex. en liten del Captor Aster Short-term, Storebrand FRN Företagsobligation, eller Spiltan Räntefond Sverige. Spiltan Högräntefond är nog för hög risk för det ändamål du beskriver.