![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Tack, Storebrand Obligation är tillagd i räntepricken.
Tack, lagt till mening om att välja bankkonto vid horisont <3 år för räntepricken.
Kul att ni alla gillar ändringarna! ![]()
Gillar också!
Men. Du går ju typ från 0 till 1 till 2 dimensioner. Det skulle nog bli ännu snyggare du gjorde det ännu striktare.
Första nivån är en punkt, med en rak lista på alternativ.
Andra nivån är en tallinje. Projicera ner alla alternativ på den.
Tredje pyramid, som den är.
Då blir mervärdet av de olika nivåerna mer tydlig tänker jag. Bara mina $0.02 ![]()
Tack, det hade absolut varit snyggare. Ska försöka fixa till det. Fast visst menar du att tredje nivån är triangel? Nivå 4: räntepyramiden och nivå 5: räntepentachoronen får bli kommande uppdateringar!
Jag vill se en räntetesseract! ![]()
Förlåt, jag stavade fel till halv drake. ![]()
![]()
Ser fram emot den visualiseringen!
Jag tycker räntor börjar kännas svårt igen, nu när vi måste koppla ihop det med strängteori.
Såg att jag bara varit med i forumet 10 dagar, känns som två månader ![]()
Om man inte kan välja Captor Iris Bond i en portfölj med lång duration 10+(10% räntor men kommer stegvis öka) år Vad skulle ni ersätta den med? Kan tänka mig gå upp lite i kreditrisk men inte för mkt (antar man går ner lite i duration då som de är konstruerade). Vore glad om det fanns en fond som kunde göra jobbet
Jag skulle ersatt med Storebrand Obligation som nog ligger närmast i duration, tyvärr dock bara ca hälften så lång duration som Iris. Men en lagom bra medelväg ändå kanske ![]()
Insåg idag att det finns länder som ger ut 100-åriga statsobligationer – det vore något för allvädersportföljen. ![]()
Bland länderna som ger ut 100-åringar hittar vi Österrike, Belgien, Irland och Israel.
Eller varför inte en 1000-årig företagsobligation?

För den med lång sparhorisont ![]()
Ping @Filip.L ![]()
Något man köper för att hålla i släkten ![]()
Den här obligationen fyller 400 år i år och är fortfarande aktiv.
På sistone tycker jag att det dykt upp flertalet trådar som ifrågasätter behovet av räntefonder istället för sparkonto, t.ex.:
- Varför investera i räntefonder?
- Buffert i räntefond vs buffert på sparkonto?
- Svårt att motivera mig att flytta pengar från sparkonto till räntefond | Hur tänker ni?
Jag tänker att det vore bra att ha huvudargumenten samlade i denna tråd också, för läsare som länkas hit, så jag har lagt till “Nivå 0: Varför räntefonder?” i första inlägget.
Hoppas att det kan vara pedagogiskt!
Superbra @Zino
Ett annat argument för räntefonder är att i vissa fall är det nödvändigt eftersom sparkonto inte alltid är ett alternativ. T.ex inom pensionssystemet tjänstepension och ppm.
Perfekt! Klockrent
Tack, lagt till det också! ![]()
Vill bara slå ett slag för ETFer just när det kommer till räntor.
Finns mycket billiga indexfonder att köpa i Sverige där ETFer eventuellt är någon promille billigare men istället tillkommer valutaväxling, courtage och spread. Dvs ingen poäng!
Men på räntefonder så är det ganska stor skillnad, har väl pga. låga räntor länge inte varit så mycket konkurrens i branschen i Sverige så fondavgifterna påminner om vad man såg på aktiefonder för 20 år sedan!! ![]()
Långa obligationer såg jag som exempel här i tråden och förslag att få exponering via Captor. De tar 0.52%.
Nöjer man sig att vikta någorlunda EURO/USD så kan man köpa dessa två ETFer istället:
iShares $ Treasury Bond 20+yr UCITS ETF Dist
Xtrackers Eurozone Government Bond 25+ UCITS ETF 1C
Avgift 0,08% samt 0,18%.
50/50 exponering innebär: 0,13% avgift per år.
När man köper in sig så tillkommer valuta på 0,25% samt courtage.
Sedan en spread, jag kollade förra veckan under aktiv handel och spreaden var 0,08%/0,14% om man viktar detta blir det 0,11%.
Viktigt att komma ihåg att spread bara är ett pris för att garanterat handla, ofta via market makers, om man har tålamod och vill köpa kan man lägga sig t.ex. i mitten av spreaden och “fiska” ett tag, brukar gå igenom.
Anyway så år ett hamnar vi på en avgift om:
Löpande: 0,13%
Valuta: 0,25%
Courtage: 0,25%
Spread: 0,11%
Total: 0,735%
Men här kommer knorren; man tänker oftast behålla mer än ett år!
Så från och med år två så räknar jag med 4% uttag för att leva av och 10% för att balansera mellan aktier och räntor (köp/sälj) låter högt i snitt men bättre att ta it.
Detta ger en 14% “turnover” av ETFerna.
På totalt investerat blir det då:
Löpande: 0,13%*100%(hela stocken)=0,13%
Courtage: 0,25%*14%= 0,035%
Valuta: 0,25%*14%=0,035%
Spread: 0,11%*14%=0,0154%
Totalt: 0,22%
Totalt för två år:
0,735% + 0,22% = 0,95%
Två år med Captor = 1,04%
Och besparingen kommer öka mer och mer för varje år man behåller!
Detta gäller flertalet fonder i tråden, finns en hel del DYRA fonder som man kan ersätta med ETFer och ha en garanterad besparing efter 2-3 år.
Slutkommentar:
Verkligheten kan bli ännu bättre speciellt om man är i FIRE eller “pensionär” Avanza har t.ex. 0,15% i courtage som minimum för Private Banking, så där finns 0,1% att hämta, om man “klipper till” med större köp/sälj kommer man också ganska snabbt ner till mycket låga procent på courtaget.
Jag gjorde så här med uppslag från denna tråden, mycket bra poänger och diskussioner!
Välskrivet inlägg med bra räkneexempel! Jag håller fullständigt med dig, det verkar finnas en ogrundad och överdriven rädsla för att handla med ETF:er hos många, där man överdriver effekten av valutaväxling och courtage. Jag har själv flertalet ränte-ETF:er i min portfölj. Ska fundera på att lägga in några utvalda ETF:er i triangeln också!
Det är dock värt att påpeka att det starkaste argumentet för vanliga räntefonder istället för ETF:er, trots högre avgifter, är valutarisken. Eftersom volatiliteten hos räntefonder generellt är låg kan effekten av valutarörelser överskugga hela utvecklingen av fonden, och det är därför vedertaget att man generellt bör valutasäkra sina utländska ränteinnehav. Därav finns det ändå ett starkt case för t.ex. Captor, istället för de ETF:er du föreslår.