Allt du behöver veta om räntor: Zinos räntetriangel | Räntepricken, räntelinjen och räntetriangeln

Morningstar blir inte riktigt användbart när man tittar på Captors fonder.
Captor köper nämligen kreditvärdiga räntepapper (främst svenska säkerställda bostadskrediter), vilket dom sedan använder som säkerhet när dom köper så kallade kreditswappar för att reflektera en helt annan typ av räntor än dom som dom faktiskt äger, samt räntederivat för att få längre duration.
Man kan titta i månadsrapporterna vad dom faktiskt har för exponering för tillfället:
https://reports.captor.se/
Se även diskussion å denna tråden: High Yield Bonds - för och nackdelar - Nr 17 av JFB

2 gillningar

Okej, jag ska testa lite olika lösningar för att se om det går att få bilden ännu tydligare :slight_smile:

Blir ännu lite mer avancerat när man tänker på att en diversifierad portfölj med aktier och räntor faktiskt kan bli mer Stabil om man lägger till en lång fond med låg kreditrisk och hög volatilitet, tex Iris, än om man lägger till en Stabil med kort duration och låg volatilitet, (även om så inte var fallet förra året).
Så när man tittar på triangelns hörn behöver man fundera över om man vill ha En fond i isolation som är stabil, eller en fond som kan göra en diversifierad portfölj Stabil. Kanske ännu svårare att visualisera.

Denna tråd är iaf läsvärd tycker jag för att få förståelse:

3 gillningar

Om det ska vara en förenkling är det nog bäst att projicera ner de relevanta fonderna på en tallinje (motsvarande sparhorisonten), då går det ju att tex välja att ha kvar AMF lång, men inte Captor Aster?

2 gillningar

Relevant ämne för min portfölj där jag just nu försöker komplettera aktiedelen med 20% långa räntor och 20% CTA (Lynx dynamic).
Vi är överens om att nedre högra delen är bäst lämpad som diversifiering mot aktier.

Enda problemet jag ser med Captor Iris att det är Svenska obligationer, inte i andra valutor och helst USD som bl.a. @AllSeasonsPortfolio tar upp i denna tråd. Vilken typ av räntefond ger bäst skydd i en 60/40-portfölj?

Vilken fond (ej ETF) uppfyller liknande kriterier som Captor Iris i andra valutor (Stater med högre förtroende. Som är ledande och kan agera snabbt) än SEK?

Edit: Handelsbanken har annorlunda utbud än nätmäklarna. Har någon analyserat i deras räntefond utbud? Finns några från Templeton som kan vara intressanta.

1 gillning

Ja precis, det är därför nedre högra hörnet heter “diversifiering”.

I allvädersportföljer kan långa räntor användas trots kort sparhorisont (min portfölj innehåller enbart långa räntor), så min förenklade triangel stämmer inte. Bygger man en allvädersportfölj är man dock inte längre nybörjare, och har inget behov av förenkling. Tycker därför inte att det behöver visualiseras?

Mig veterligen finns tyvärr inga sådana (icke-ETF) på Avanza/Nordnet. Närmaste är AMF Mix, men den har för kort duration. Rapportera gärna om du hittar någon hos Handelsbanken.

2 gillningar

Blir lite osäker när jag läser en gång extra det @Zino skrivit.
Ponera att jag har 5 års sparhorisont och vill ha en portfölj med 60% aktier, 20% CTA och 20% räntor.

Eftersom spartiden är på 5 år, hamnar räntedelen på nedersta mitten eller nedre högern (Iris)?

1 gillning

Mm, som jag skrev precis så blir den förenklade triangeln missvisande i ditt fall, det är ju en form av “allvädersportfölj light”. Titta på den riktiga triangeln och fokusera mot nedre högra hörnet.

2 gillningar

Tackar!
Vi skrev nog samtligt så jag missade ditt svar ovan mitt inlägg. :slight_smile:

2 gillningar

Grottat ner mig i SHB ETF utbud. Dessa är de få antal utländska ETF:er som går att handla, eller har fungerade köp/sälj knapp. Hojta till om ni vet att man kommer åt större utbud hos SHB.

Den ETF:en som sticker ut är:
db x trackers II IBOXX Euro Soverigns Euro Zone 15 TR Index ETF
LU0290357507

Markit iBoxx EUR Eurozone (DE ES FR IT NL) 15-30 Index strävar efter att spegla utvecklingen på följande marknad:

• EUR-noterade obligationer emitterade av stater i euroområdet
  • Obligationer vars återstående löptid är över 15 år
  • Endast obligationer med goda kreditbetyg
  • Minsta utestående belopp på 1 miljard EUR per obligation

Eurozone Government Bond 15-30 UCITS ETF 1C (dws.com)

Skulle det fungerar som en diversifiering till Captor IRIS?

Ja förutom att du har den i EUR och inte i SEK. Så du får en valuta volatilitet som kan gå lite hur som helst.

2 gillningar

Syftet är att diversifiera med olika stater än Sverige. Vad jag har förstått har Iris majoriteten utställda av den Svenska staten?

Länk till faktablad.
ETF Factsheet (dws.com)

Evli Statsobligation B?

Evli Statsobligation B liknar Handelsbanken Euro Obligation, som är med i min räntetriangel. Den ger exponering mot europeiska statsobligationer, men durationen är “bara” 5-6 år och den är inte valutasäkrad. Matchar tyvärr inte Captor Iris med andra ord.

1 gillning

Korslänkning:

Nu har jag gjort en stor uppdatering av första inlägget utifrån diskussionen i 100% räntor modellportfölj-tråden.

Inlägget är nu uppdelat i 3 nivåer: Räntepricken, Räntelinjen, och Räntetriangeln.

Scrolla upp och skriv gärna vad ni tycker sen!

9 gillningar

Snabbläste lite men gillar det jag ser. Enkelt och tydligt och bra förklarat samt fina exempel! Tumme upp! :+1:

5 gillningar

Snyggt! Överskådligt med tydliggörande exempel.

En fundering gällande räntepricken: någon av Amf Räntefond Mix och AMF Räntefond Lång går att välja på de flesta banker - dock inte på Swedbank om jag har sett rätt. På Swedbank finns däremot Storebrand Obligation A. Om Storebrand Obligation A anses tillräckligt mellanmjölkig och kvalar in i räntepricken, finns ett valbart alternativ på de fyra största bankerna. Storebrand Obligation A är också en av rekommendationerna på Swedbank och Handelsbanken i RT:s “Bästa fonderna 2024”.

3 gillningar

Den tydligaste och bästa förklaringen och bra exempel. Till och med jag förstår :slight_smile: , bra jobbat :+1:

En kommentar angående räntepricken, om inte den borde komma med en brasklapp vid sparhorisonter mindre än 5-6 år? Jag tänker att om man kör 70-80% räntor (2-3år sparhorisont) så bör man förstå att dessa fonder faktiskt kan gå ner på kort sikt. Då behöver man kanske tänka mer räntelinje med kortränta också, eller bara kortränta.

4 gillningar

@Zino jag kan bara säga en sak: magiskt. :+1: :+1: :+1:

5 gillningar