Älskling, jag kritade bostaden

I flera år har vi bott i en obelånad bostad (se Invandraren som var ovetande om att hon var fet). En del har det som mål men andra säger att det är dumt ekonomiskt. Dumt eller inte, har vi prövat obelånat kan vi väl pröva belånat. Och skaffa oss själva erfarenhet i ämnet.

Med pandemi-botten och efterföljande uppgången färskt i minnet såg jag en möjlighet öppna sig när det nu återigen är någon form av nedgång. Följande kort ligger på bordet:

• Obelånat hus.
  • Minst 10 år tills barnen flyttar hemifrån och tills dess bor vi kvar.
  • Vi har varit gifta länge och ett par mycket länge. Kära.
  • Båda har trygga välbetalda jobb.
  • Stor portfölj.

Det finns alltså trygghet i ekonomi och kärlek, samt en lång tidshorisont -perfekta förutsättningar.

Min man var tveksam och vi kom inte till något beslut på länge. Sen säger han plötsligt att det är en lysande idé och då var det bara att dra igång: pilla i kalkylark, kontakta banker (jisses vad vissa är sega, ansökan innan samtal…) etc. Så en dag var det klart: Älskling, jag kritade bostaden!

Här är våra siffror.

• Lån: < 2 miljoner / < 25 % belåningsgrad
  • Ränta: < 2,5 %, rörlig.
  • Fördelning: 95 % aktiefonder, 5 % likvid (för löpande kostnader)

Vilken jäkla resa hjärnan har bjudit på sedan fondköpen gått igenom! Efter en kraftig uppgång “Du är grym, men varför lånade du inte mer!?” och vid nedgång “Jäkla pucko!”. Jag ler lite åt rösterna, för vi rör inget på minst tio år. Nu glömmer vi denna dumhet. Oj, dags att laga mat till barnen.

30 gillningar

En fråga bara: Varför?

3 gillningar

Ja, va dumt…

Helt rätt. Hade dock fläskat på med minst 50% belåning på huset.

5 gillningar

Man vill ha hävstång på sina investeringar och bolånet ger bättre villkor än portföljbelåning?

Utveckla gärna varför du tycker det är dumt?

Vi har gjort något liknande, använt vårt eget boende som säkerhet för lån till andra investeringar, dock är förfarandet lite mer omständligt här eftersom man inte bara kan gå och plocka ut cash från banken sådär.

8 gillningar

Jag tror att det är dålig timing.
Visst ska man fortsätta att spara i aktier och fonder, men inte belåna sitt hem i onödan.

Ännu sämre timing skulle vart för ett år sen, jag tror inte det är så dålig timing att gå in med hävstång på börsen nu.

1 gillning

Genuin fråga: Hur är din belåningsgrad för ditt boende (högre än 25%?), och har du då samtidigt pengar på börsen? Eller har du följt ditt egna råd och sålt av alla värdepapper för ett år sedan för att amortera?

5 gillningar

Vi gjorde detta av flera anledningar. Trots bra löneökningar når vi inte riktigt upp till dagens inflationsnivå. Den har gjort att vi nu realiserar ett antal projekt som kanske ökar pengar in.

Alla våra projekt har dock en emotionell krockkudde inbyggd: lyckas det inte monetärt kommer vi ur det en erfarenhet rikare. Det är minst lika viktigt för oss. Jag har större respekt för människor som pratar av egen erfarenhet och jag är villig att ta eventuell kostnad för den.

Ämnet borde inte vara kontroversiellt. Är det inte värre med 85 % belåning som många har och får ett “grattis till köpet”? Globala indexfonder är mer säkra än andra investeringar, vi “vet” vad vi får ut. Det gör att vi kan enklare kill-räkna: 7 % genomsnittlig avkastning - nuvarande boränta. Men man ska inte gå genom en flod som är i genomsnitt en meter djup, därför har vi inte belånat oss mer än vad vi klarar av att betala tillbaka. “Don’t try this with your home!”.

Vi har byggt upp ett väldigt tryggt liv och det mesta går på räls. Min magkänsla är att det är anledningen att livet ibland känns lite “torrt”. Detta blir kryddan, spänningen.

Om du aldrig ljugit en gammal barndomskompis i ansiktet när ni pratat bolån kan jag säga att det är ganska jobbigt. Nu behöver jag inte det längre, för vi har också bolån och tycker också att det är jobbigt att räntan går upp.

11 gillningar

Jag förstår det men funderar på.den egentliga nyttan om man redan har en bra ekonomi. Men en bra ekonomi kan ju alltid bli bättre. Och jag kan förstå den eventuella kicken det kan ge. Men ändå …

Ja, det beror givetvis vad man har för mål med sitt sparande/investerande. Om man kommer uppnå de med råge utan att använda hävstång kanske det är en onödig risk att ta, det är ju givetvis en poäng.

Helt rätt gjort! Ni har koll på ekonomin och får därför lov att belåna huset. Hur stor blev belåningsgraden?

Min drömbelåningsgrad är 50 %. Där kan man få Avanza private banking villkoren med flexibel kreditlina, det är drömmen. Just nu är den ca 80. Minskar 2 % per år på ursprunglig lånenivå.

Bra gjort tror jag. Jag har gjort liknande själv. Har ca 30% belåning vilket gör att jag bor billigt ändå.

Om ni hade haft 25% belåning på huset och plötsligt fått 2 miljoner kontant hade ingen sagt att ni belånat huset för att investera. Men bara för att ni var nere på noll belåning och ångrade er så blir det i en del personers ögon en helt annan sak tydligen.

Tajmingen? Ja, vad vet man om den? Kanske det går ner mer, men det är ändå helt ok om man tror att det inte är första gången som börsen aldrig kommer tillbaka.

2 gillningar

Det är väl just precis om man har en bra ekonomi man har råd att ta extra lån för att investera dom och på kortare sikt ta en eventuell förlust för stunden i väntan på att det går upp igen. Jag gör så själv, men skulle ju aldrig rekommendera någon med dålig ekonomi att belåna sig för att investera.

Det här har jag ALDRIG förstått. Varför i hela **** säger man GRATTIS när någon har köpt en bostad?
“Bra gjort!” Borde vara mer på sin plats. “Du har jobbat hårt för att få ihop en mindre förmögenhet och har nu råd att köpa ditt boende”.
Grattis låter som att man har vunnit på lotto.

Jag brukar allt som oftast säga något i stil med “Vad roligt, nice! Hoppas det blir som ni tänkt er!” eller dyl. Grattis hör inte hemma.
Lite offtopic, men va tvungen att flika in det :slight_smile:

Bra gjort! Våga och vinn!

Ni får också möjlighet att göra ränteavdrag.

Över tid troligen er bästa affär hittills.

1 gillning

Hävstång = Onödig risk.

Något som är dumt är kommentarer som denna. Det finns goda skäl att belåna bostad för att investera. Det är en risk, definitivt, men risk får man ofta betalt för och gör man det med medvetenhet kan det bli en riktigt bra affär i längden.

Är det? Börsen har ju gått ner rejält. Sen kan det gå ner mer såklart men det är omöjligt att veta. Hade jag haft möjlighet hade jag investerat extra mycket nu.

Det där vet du inget om. Men du är i gott sällskap om att inte kunna förutse börsen.

Det som avgör om detta är en bra idé är tidshorisont och risktålighet. På 10-20 års sikt är knappast tidpunkten för start det avgörande även om man så klart kan fira lite extra om man har turen att träffa botten.