Jag har pengar på mitt ISK på Handelsbanken och vill köpa AMF räntefond mix, men den finns dessvärre inte i deras utbud. Jag har försökt hitta motsvarande fond men är osäker på hur jag ska jämföra på rätt sätt. Har ni förslag på alternativ till den fonden som finns i Handelsbankens fondtorg?
Jag har uppfattat att AMF Mix är en kombination av AMF Kort och AMF Lång.
Så du skulle kunna dela upp ditt kapital på båda dessa.
Ibland framförs kritiken mot AMF lång att den inte är särskilt lång, för den har om jag minns rätt en löptid på obligationerna på ca 7 år.
Därför har vissa på forumet förordat fonden Captor Iris, som tyvärr är dyr men har en löptid som är dubbelt så lång som AMF lång. Det innebär att Captor Iris svänger mer, men faktiskt stiger bättre i värde när räntorna förväntas sjunka på obligationsmarknaden.
Så du skulle kunna köpa AMF Kort och Captor Iris, om du inte tycker AMF Lång är tillräckligt lång.
Långa räntefonder kan man gå back på och det kan i värsta fall ta upp till ett decenium innan man kan återhämta en nedgång.
Därför är ett vanligt sparkonto med lite högre ränta på din bank ett annat bra alternativ.
Amf mix investerar i andra länder som usa, england och tyskland också. Amf kort och amf lång endast i sverige.
Amf lång har en hel del företagsobligationer senast jag kollade dessutom. Amf mix tror jag är mer stats- och bostadsobligationer.
Captor Iris är en lång räntefond med statsobligationer. Dessa är de som har lägst korrelation till aktier och kan därför hjälpa till att växeldra bättre och man för en bra ombalanseringseffekt.
Ber om ursäkt. En blandning då av amf kort och amf lång kan säkert fungera för att få ungefär samma duration och kreditvärdighet, men man går miste om övriga länder.
Kunde inte heller hitta någon lämplig ersättare annars i utbudet tyvärr.