Alternativ till HSB för en bostadsrättsförening

Vilka alternativ finns för en bostadsrättsförening som har tröttnat på HSB,s byråkrati, dyra upplägg.

1 gillning

Det finns ju ett litet gäng stora (fastighetsägarna, Riksbyggen mm) och sen säkert en del lokala firmor. Skulle dock säga att ingen är direkt bättre/billigare. Däremot kan man ha otur med individer och det går såklart lättare att förhandla med en ny.
Min erfarenhet att om man tar upp sitt missnöje på allvar med HSB och tex kräver att få en annan representant så kan det bli mycket bättre. Det är viktigt att dokumentera allt slarv och ickefungerande service så att man har något konkret att visa på när man pratar med dem.

1 gillning

Jag tror huvudfrågan är vilken service man förväntar sig. Om det handlar om ”hela paketet” med representant i styrelsen, kurser i ditt och datt med mera så är det rimligen bara HSB, Riksbyggen och liknande som kan tillhandahålla det.

Om kompetensen kring det mesta finns i föreningen och det som behövs är stöd med ekonomisk förvaltning och inget mer så finns det så klart fler aktörer.

Det hänger också på hur stor föreningen är. Det är rätt mycket jobb med administration och underhåll i en större förening. Jag har lite insyn i en förening som har 800 lägenheter, bara att administrera överlåtelser i en sån förening är en hel del jobb. Och att koordinera trappstädning själva i en sån förening skulle vara i princip omöjligt. Har man dessutom en lite större utemiljö med skottning mm är det också väldigt svårt.

Jag bor i en liten förening och vi har Nabo för ekonomisk förvaltning, städfirma plus takskottningsfirma, vilket man i princip måste ha i stan så att inte is eller snö faller ner på någon på trottoaren nedanför. Tänker att vi ligger på minimum, men då består vi bara av en enda trappuppgång.

Vi gick över från HSB till SBC när det gäller administrativ förvaltning, halverade nästan kostnaden. Denna sänkning innefattar dock även slopad medlemsavgift till HSB. Vad beträffar teknisk förvaltning har vi egen personal.