Vad ingår egentligen i ekonomisk förvaltning av en Brf? Förstår att många aktörer på marknaden kan ha olika erbjudanden men vad är basen?
Innebär Brf några former av specialgrejjer gällande redovisning eller är det administrationsmässigt som ett AB, med fakturering, inbet/utbet, leverantörsskulder, bank, skatt, ÅR etc.?
Är ni en stor förening eller liten?
Hsb är dock för många en liten “kvalitetsstämpel” när folk köper bostad och man ser den loggan på föreningen.
Jag bor i en hsb förening och jag håller med om att dom är snordyra men vi är supernöjda med all deras hjälp etc deras anställda vi har kontakt med verkar väldigt kunniga och proffsiga men är säkert så med simpleko också
Det här håller jag med om, överlag verkar potentiella köpare, banken med flera vara positiva till HSB-föreningar. Med det sagt så kan väl både ekonomisk och teknisk förvaltning utföras i egen regi eller av andra företag trots att föreningen fortfarande är medlem i HSB?
Hur som helst, för att bidra till tråden så finns ett typiskt innehåll i HSBs ekonomiska förvaltning beskrivet på HSB Stockholms hemsida.
Föreningen är medlem i HSB och betalar en årsavgift. I detta ingår en HSB styrelseledamot samt lättare råd via kundtjänst och juridik.
Förvaltning kan ni anlita vem ni vill och ändå vara medlem i HSB.
Min upplevelse är att HSB gärna tar överpris och vill endast sälja all inclusive avtal på långa löptider. De jobbar ej för att minska föreningarnas kostnader utan jobbar i större utsträckning med att utnyttja okunnigheten i styrelser, både genom att ha insyn i styrelsemöten i form av ledamot samt att rådgiva på vilken avgift föreningen bör ta ut.
Dessa budgetar har i min upplevelse aldrig fokuserat på att minska kostnader utan endast hur man ska täcka de nya kostnaderna. De lever på så sätt på okunskap och osäkerhet på styrelser som ofta är ett jobb som ingen vill vara delaktig i.
Edit: vi minskade våra totala driftkostnader med 17% genom byte av förvaltare på ekonomi och skötsel. Vi har faktiskt bara haft fördelar iom detta.
Tack för era svar. Finns det då egentligen inget hinder från att använda en vanlig redovisningsbyrå? Om man kompletterar med eventuellt behov av rådgivning om brf specifikt från annat håll.
Ber om ursäkt. Bumpar upp denna i hopp om någon mer input kring detta. Någon mer med erfarenhet av ekonomisk förvaltning av bostadsrättsförening, någon som kanske till och med sköter det själv?
Finns det då egentligen inget hinder från att använda en vanlig redovisningsbyrå? Om man kompletterar med eventuellt behov av rådgivning om brf specifikt från annat håll.