Alternativ till Pandakatalogen?

Någon här som kan tipsa om något bra alternativ till Pandakatalogen?

De jag hittat tillåter inte försäljning själv utan bara kopplat till klasser/föreningar ed.

(Sonen är inte 13 år och kan alltså inte utföra riktiga jobb åt någon utanför familjen.)

Jultidningar kan man sälja själv utan koppling till förening.

1 gillning

Vad är felet med pandakatalogen? Har själv goda erfarenheter som försäljare under 80- och 90-talen. Kvaliteten på grejerna var genomgående ganska bra.

2 gillningar

Kanske kvaliteten sjunkit sedan dess, känns som rätt tveksamma saker att springa runt o sälja.

Skulle hellre sälja något annat, typ Delikatesskungen eller NewBody, men de och andra jag hittar är bara för föreningar.

1 gillning

Det är ju ok, man bara tillgängligt en kort tid…

Min senaste erfarenhet är från kanske 2010 när jag själv köpte några saker från pandakatalogen via en kollegas barn som sålde. Det var inget som förändrats markant från min tid då. Att jag visste om att varorna höll god kvalitet var centralt för mig då. Jag skulle knappast ha köpt något okänt bara för att vara snäll. Att enstaka artiklar kanske inte är vad man skulle välja själv är inget konstigt. Så har det rimligen varit hela tiden.

Poängen med pandakatalogen var att det fanns något för alla. När jag sålde gick jag omkring bland relativt välmående villor befolkade av infödda svenskar med goda inkomster. Många som jag sålde till blev stamkunder. Med tiden slutade jag gå till nya hus utan återkom enbart till stamkunderna. På det sättet uppnådde jag ingen riktig toppförsäljning men det blev heller inget betydande arbete. När jag slutade fick min lillebror ta över listan med stamkunderna.

Idag har hela marknaden förändrats rätt markant. Genom e-handel har den generella tillgängligheten ökat. Den ”enkelhet” som jag kunde erbjuda mina stamkunder är idag mer självklar för alla överallt. Möjligen finns några pensionärer som lever kvar i det analoga. Det var dock inte pensionärer som var mina stamkunder utan barnfamiljer.

Jag sysslade mycket med försäljning som yngre, även av en rad andra saker. De flesta grejer man kunde sälja i klassformatet var betydligt smalare. Jag skulle inte tro att min modell med stamkunder skulle kunna överföras dit så lätt

Jultidningar är ju det som traditionellt varit populärt att sälja. Där känns det som att digitaliseringen är ett betydande hot. Grejerna är helt enkelt inte säljande på samma sätt längre.

Om jag ska komma med någon kritik mot pandakatalogen så gäller det i första hand de premier man fick som säljare. De var ofta saker som såg fina ut i katalogen men som i praktiken var av enklare beskaffenhet. Det var ungefär samma nivå på dem som saker du får när du beställer på Ellos. Idag har sådana enklare varor blivit mer tillgängliga än förr. Att lura någon att en pryl för 70 kr skulle ”vara värd 250 kr” är inte lika lätt längre. Observera att tänket här utgår från hur premierna såg ut förr. Saker kan kanske ha ändrats till någon del. Jag menar nu att märkesvaror av bättre sort ofta kostar lite mer medan allt annat går att köpa för en struntsumma på Aliexpress.

1 gillning

Köpte senast igår. Grannungarna kom och ville sälja. Går emot mina principer men fick ställa upp och ta nåt.

Hade föredragit en salami, kakor eller underkläder.

1 gillning

Det normala gällande pandakatalogen var för mig att sakerna skulle bli julklappar. Nästan alla mina stamkunder köpte julklappar, ofta leksaker och annat i den vägen.

De som köpte för att vara snälla köpte ofta förbrukningsartiklar. Brevpapper var den typiska prylen där som jag minns det.

1 gillning