Alternativ till Spiltan räntefond

När jag började mitt sparande ”på riktigt” för ca 7 år sedan fick jag min inspiration från er. Då var en rekommendationen stor/större andel av potten i räntefond bland annat Spiltans räntefond. Nu är det inte samma rekommendation förstår jag. Om jag har ca 25% i Spiltan (som har haft en väldigt bra utveckling), hur skulle ni gjort? Flyttat det sparandet till en bred aktieindexfond? Tack för feedback!

Hej och välkommen till forumet!
Jag tog mig friheten att göra en ny tråd åt dig i stället.

Jag får känslan av att du har lite längre sparhorisont. I så fall tror jag aldrig det har rekommenderats att ha en stor andel av portföljen i en räntefond.
Jag själv är ganska dåligt insatt i räntefonder, men det finns en del trådar där det specifikt diskuteras räntefonder. Ett bra alternativ till räntefonder (om man har möjligheten) är att välja ett sparkonto med insättningsgaranti från en nischbank med lite bättre ränta.

För att avgöra om du ska ha räntor (sparkonto/räntefond) i din portfölj så undrar jag över sparhorisonten och din risktolerans.

2 gillningar

Hej!

Det låter som att du har en äldre exempelportfölj (Nybörjarportföljen?) där ett syfte med Spiltan räntefond var en krockkudde i portföljen vid skakig aktiemarknad. Den togs sedan bort som rekommendation då det finns andra fonder eller bankkonto som kan lämpa sig bättre för just det syftet.

Hur ser den övriga fördelningen ut och vilken tidshorisont har du med investeringarna?

3 gillningar