Och man kan inte använda kortet när man köper via Tradera, ingen Paypal heller.
Ja men precis. Känns spontant som att det är flertalet handlare online som inte tar Amex. Noterade precis att det inte heller går att betala med Amex hos Apotea.
Börjar kännas som jag borde gjort lite mer research innan jag skaffade Amex. Jag trodde att det numer i princip bara var ”kiosken på hörnet” som inte accepterade Amex.
Städat lite i tråden. /Mod
Jag har också haft mitt kort någon vecka nu och har gått bet på att förnya prenumeration på lokala morgontidningen samt att handla på Vinted. Däremot har det funkat bra på Lidl, restaurang och ICA.
Om du i kronor räknat kan använda kortet för majoriteten av månadsutgifterna så lönar det sig förmodligen ändå att ha Amex Blue jämfört med att bara ha ett 0,5%-cashback kort (man bör ha båda om man ska maximera). Men javisst, det är ju ett och annat ställe som inte tar Amex så det kan ju upplevas som lite irriterande. Jag är som inställd på att det ska nekas emellanåt så det gör mig inte så mycket (jag har redan räknat ut att det lönar sig iallafall)
Fick mitt Amex Blue kort idag, någon som har koll på hur det fungerar med extra kortet. Måste personen som har extrakortet även ansluta sig själv via Amex appen?
Eller kan huvudkortsinnehavaren även ansluta extra kortet till sin egna app?
extra kort är kopplat till din amex kort, andra personen kan logga in och bara se vad han/hon köpt. Du ser i appen både vad du och den andra personen köpt. Du har hel ansvar till båda.
Jobbig erfarenhet idag när bilverkstaden inte accepterade amex…
Lyckades lösa ut mig genom att dela upp det på ett par andra kort som inte var uppsagda än…
Kan vi sluta bryta forumets regler gällande förbud om att bryta mot användarvillkor? Tycker synd om våra moderatorer som måste rensa denna tråden titt som tätt…
Här är en länk till forum reglerna där det står på punkt 15 under acceptabel användning att:
Du får inte lägga ut affiliate eller sponsrade-länkar utan explicit godkännande av RikaTillsammans.
/Mod
Går det att koppla kortet till Preem så att man får deras rabatt/erbjudanden osv?
Ja, jag har kopplat mitt precis, och det gick. Sen har jag inte hunnit tanka… men det ska väl inte vara något problem tänker jag…
Inväntar återkoppling sen ![]()
Mitt kort är anslutet utan problem, däremot betalade jag med Apple Pay, å då har det ett annat kortnummer så det gick inte denna gång…
Fråga:
Fått första fakturan och betalat den 3/1, fakturabeloppet står just nu som aktuellt saldo när jag loggar in. Men man kan väl inte fylla på kortet med pengar som på Lunar/Northmill, så aktuellt saldo antar jag avser fakturan?
Tycker det är svårt att avgöra vad de menar. Kommer aktuellt saldo påverkas av nästa köp? Hur vet jag att fakturan är betald? Jag kör Northmill som backup och för köp i utländsk valuta.
Restauranger funkar inte, inte Normal heller, fastän man kan lägga till kortet i deras app. Kollektivtrafik funkar inte.
Som jag förstår det
Aktuellt saldo: total förbrukad/obetald kredit, så ja den summan ökar när du gör fler köp. Men då har du också den här raden:
“Återstående saldo”, som är obetald kredit från föregående faktura.
När fakturan är betald kommer raden “BETALNING MOTTAGEN, TACK!” i grön färg synas. Men det tar väl någon/några bankdagar. Lite förvirrande begrepp ja…
Ok. Ja, tidigare var det content creators som stod för sådana blogginlägg, nu blir det väl ännu mer omfattande när det sker via ai. Tråkig utveckling av nätet.
Men man kan i alla fall skriva i chatten om man upptäcker butiker som inte tar Amex, antar att de kontaktar dem isåfall.
Tack för förtydligandet Henrik. Får se hur det står nästa vecka.
Har nu testat att tank på Preem med mitt kopplade Amex, inga problem. Medlemsrabatt + cachback! ![]()
Grundtips att inte lägga ut mailadress såhär. Be om länk via meddelande istället.