Jag tar gärna en invite till amex blue.
Jag tar gärna en invite också till amex blue
Begreppet saldo går åt båda hållen, s.a.s. Vid debet visar saldot summan “du äger”, och vid kredit summan du är skyldig.
Överlag bra kort med god täckning. Jämfört med Norwegian är AMEX blue mer värt om du spenderar mer än 4,667:-/mån (högre cashback, men 35:-/månad i avgift på AMEX vs gratis Norwegian).
Tråkigt med cashback endast en gång per år. Också lite tråkigt att det tar flera arbetsdagar för en inbetalning att synas. På Norwegian är det 1 arbetsdag, AMEX kan ta upp till 5 (i snitt 2-3). Jag gillar att se att min betalning gått igenom så fort som möjligt, men det har inte varit några problem egentligen. Rekommenderas.
Har inbjudan om någon behöver
Skicka gärna till mig tack
Jag har skickat inbjuda till dig Marcus
Med vänlig hälsning, Mattias
Tackar för det Mattias!
I Grekland hittade jag inte ett enda ställe som accepterade Amex!
(Å jag har inte delat ut nån invite i år, så dm om du behöver…)
Amex har inte så bra växlingskurs. Det är bättre att använda andra kort utomlands, tex Revolut.
Mycket större skillnad än 1,25 procentenheter (cashback för Amex Blue)? För det bör det vara för att det ska vara värt det.
Men jag tror ändå det är bättre att använda Curve eller Revolut utomlands, eftersom de är pålitligare än Amex. Någon som varit på ett ställe där Mastercard och Visa inte accepteras, men däremot Amex? ![]()
Valutaväxlingspåslaget är 2% så det lönar sig inte.
![]()
Så det är så pass högt ändå.
Med andra kort beror det förstås också på vilken nivå man betalar för vid växling på helgen.
Den intresserade kan jämföra själv vid två identiska köp: helg, och inte helg för att även jämföra valutakurserna. ![]()
Hur ser ni på Amez blue vs Northmill. Varför jaga cashback om man istället kan ha pengarna på kortet med ränta som är högre än cashbacken? Tänker jag fel här?
Oklart hur länge Northmill kommer ha den räntan dock. Kan ju bli som Lunar när de lockat tillräckligt många kunder…
Fråga:
Om man säger upp American express, vad händer då med insamlad bonus?l
Kasst, man blir ju verkligen inlåst.
Får se om jag avslutar efter utbetalningen…
1När
Kortmedlemmen
avslutar Kontot
För det fall Kortmedlemmen avslutar sitt Konto förverkas alla Cashback som intjänats men
ännu inte krediterats Kontot genom den årliga krediteringen.
Du kan ändra fakturadatum på amex. Jag kör den 23e så när fakturan dyker upp i appen brukar det vara samma dag som löningen så pengarna inte ligger på lönekontot i onödan
Jag har båda. Använder Northmill de gånger Amex nekas men de är ju helt olika produkter kredit- vs debit-kort.
Nä, du kan inte jämföra cashback med ränta.
Med amex blue får du 1.25% på alla köp medan Northmill ger 2% årsränta på kontosaldot. Det blir minst en faktor 10-15 i skillnad i mer cashback jmf mot ränta för min del.
Jag kanske tänker fel men är detta ens jämförbart? Att använda andras pengar till att göra inköp och få cashback vs att låsa egna pengar på ett konto med ränta vilka annars såklart är investerade på mer givande sätt känns väldigt annorlunda eller är jag bara ute och reser med min mentala bokföring.
Hej! Vill någon dela länk?
Skickade inbjudningslänk till dig ![]()