Amerikansk skatteåterbäring om man tjänar under grundavdraget?

Godmorgon, jag lovade sonen att fråga de kloka människorna här inne om råd. :slight_smile:

Min 16-åring sänder på twitch. Det är spel, snack m m och han har dragit in ungefär en tusenlapp i månaden på detta, så det går hyfsat bra med tanke på att det är en ren hobby.

Twitch drar 30% på det han tjänat, precis som arbetsgivare här eftersom han bor i Sverige och han har fått en pdf samt instruktion om hur man kan gå tillväga för att tillgodoräkna sig detta avdrag eller få tillbaka det.

Eftersom detta är hans enda inkomst så ligger han ju under grundavdraget och självklart tindrar det i ögonen på honom när han ser att han kanske kan få tillbaka 370 dollar.

För mig som tjänat över grundavdraget så länge jag haft internetuppkoppling är detta lite djungel för mig då det aldrig varit aktuellt. Innan jag dyker med huvudet före och försöker reda ut det, så tänkte jag fråga er här om ni vet hur det funkar. Finns det en rimlig chans att faktiskt få loss pengarna från IRS, eller är det som att stånga med en tegelvägg?

1 gillning

Är det inte bara att göra som det står i instruktionerna som han har fått? Är det något i pdfen som är oklart?

Det var mest länkar vidare till IRS så jag har bara sneglat på det lite snabbt. Ville först kolla om någon här hade bättre koll. Kanske t o m någon i liknande situation. Allt jag hört om det amerikanska deklarationssystemet gör att jag målat upp att det ska vara ett sisyfosarbete. :roll_eyes:

2 gillningar

Jag tror inte det är så farligt från Twitch även om jag aldrig gjort det själv,

Why do I have to take the online tax interview?

Twitch requires all providers (eg. Partners, Affiliates) — including U.S. and non-U.S., non-profit or tax-exempt organizations—to provide valid taxpayer identity information in order to comply with U.S. tax reporting regulations.

The tax interview collects the tax identity information in the form of a W-9 or W-8BEN form. This is used to determine whether US withholding tax is applicable to your payment. If you do not complete the interview, a default withholding tax of up to 30% may apply to your payments.

W-8BEN ska man skicka in till Twitch och inte IRS. Inte jätte mycket att fylla,

Från IRS,

Who Must Provide Form W-8BEN

You must give Form W-8BEN to the withholding agent or payer if you are a nonresident alien who is the beneficial owner of an amount subject to withholding, or if you are an account holder of an FFI documenting yourself as a nonresident alien. If you are the single owner of a disregarded entity, you are considered the beneficial owner of income received by the disregarded entity. Submit Form W-8BEN when requested by the withholding agent, payer, or FFI whether or not you are claiming a reduced rate of, or exemption from, withholding.

Nu har jag aldrig gjort detta mot IRS men personligen skulle jag inte vara jätte orolig över detta dokument, kan vara nyttigt för din son att träna på admin jobb.

2 gillningar

Förresten dubbelbeskattningsavtalet finns nedan,

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/2790.html?date=2022-01-01

1 gillning

Tack @Thomas86 - då får vi lite att bita i. Bra start att utgå ifrån länkarna. Jag brukar inte banga trista formulär, men det som gör det lurigare är möjligen det här med att sonen inte skattar idag. Hade det varit jag hade jag ju inte haft något att hämta och därför mest troligt bara skitit i alltihop.

Tror det är Artikel 14 du ska hänvisa till i skatteavtalet,

Article 14

Independent personal services

Income derived by an individual who is a resident of a Contracting State from the performance of personal services in an independent capacity shall be taxable only in that State.

However, such income may also be taxed in the other Contracting State to the extent that such services are or were performed in that other State and the income is attributable to a fixed base regularly available to the individual in that other State for the purpose of performing his activities.

Sen ska man deklarera inkomsten i Sverige om inte Twitch skickar in uppgifter men det lär bli 0% skatt då det är så små summor men kan vara bra att dubbelkolla.

Ps, 30% som Twitch drar är schablon för USA utifrån IRS föreskrifter.

1 gillning

Jahapp, 40 minuter i kö till skatteverket, men nu lite klokare.

Tjänar man under fribelopppet på 20135 så slipper man deklaration och får inte göra skatteavdrag heller. Tjänar man över fribeloppet får man göra skatteavdrag på den schablonskatt som betalats.
Förhoppningsvis blir det ännu tydligare när reglerna i artikeln ovan ramlar på plats.

ändrat: Jag tänkte fel. Läste mer och raderade det tidigare citerade.