Ja det kan vara lurigt om det skett saker under tiden. Kanske du kan titta på vad AMF säger om avkastnings historiken? De brukar publicera sådan om den gått bra
Alternativt tittar du på senaste årens årsbesked efter att ev förändring gjorts för att se hur den gått senaste åren åtminstone. Eller ring AMF och fråga dem? De måste ju kunna svara på avkastningen och hur du kan räkna ![]()
Ja, avgiften på 0.6% är åtminstone den enda du betalar. Där är ju inga ytterligare fondavgifter. Tex jag har en tjänstepension där jag både betalar 0.6% i kapitalavgift OCH fondavgifter- det är dyrt (håller på att flytta den). Sen kan du också tänka på att du har ett garanti belopp som kanske är värt något.
Om du jämför med en ISK med optimal RT portfölj tex Nybörjarportföljen 60/40 som nog är det närmste en Trad typ av investering så ligger den med en snitt fondavgift på 0.2%.
Så frågan man får ställa sig är om det är värt 0.4% mer om avkastningen är OK, garantibeloppet är en stor del av värdet, kostnaden att bryta Traden är högt och om man kan öka risken i sitt övriga pensionssparande för att balansera på totalen.
Tyvärr har jag själv en gammal Trad som inte går att göra något åt och gett dålig avkastning. Inte mycket att göra mer än att satsa egna pengar med högre risk i mitt övriga sparande.
Hoppas du hittar en bra väg framåt! ![]()
![]()