AMF Räntefond Mix: Minus 8 års avkastning nästan

Obligationsfonder har haft sina stunder förut… dessa fonder med 4-5 år duration måste rulla ut gamla papper till slut har de en yield på 5% eller mer och om marknadsräntan sjunker ett par % drar kursen ytterligare 5-10% på plussidan.

Inget man blir rik av men de kommer fylla sin funktion åter igen.

6 gillningar

Det blev en kortvarig resa då Kåpan Aktieval dök upp som alternativ. En äldre del från SAF-LO åkte in i Amf Traditionell för att slippa tänka på det.

1 gillning

Nej, de behöver inte ”rulla ut” sina gamla lån. Gamla lånen i fonderna beteer sig som ”nya lån” framöver. Det är ju varför värdena av dessa värdepapper förändras öht…

3 gillningar

Okej då har jag missuppfattat det hela.

Men vad skönt att jag gått över till bankkonto istället förstår ju uppenbarligen inte hur de funkar.

Jag tror du har rätt.

Prissättningsmodellen på räntefondens obligationer gör att värdet på fondens obligationer sjunker när räntan stigit och det går att handla obligationer med högre ränta. (Omvänt vid fallande ränta).

Utrullningen av gamla papper: Räntefonden ska hålla en viss löptid/duration på sina innehav och säljer de obligationer som har för kort tid kvar, för att köpa sådana med rätt löptid som har den nya högre räntan.

Effekten av prissättningsmodellen för räntefonder är mycket större än effekten av de erhållna räntorna på obligationerna, vilket gör alla räntefonder till spekulation i att räntorna ska falla.

1 gillning

Mmm… Förlåt, vill inte vara elak men nu är du :evergreen_tree::deciduous_tree: & :bike:

Du har någorlunda rätt när det gäller löptiden, men många på forumet har det svårt med ”gamla och nya räntorna”. Och vad dom är egentligen.

1 gillning

Och du har lätt att kritisera, men svårt att förklara dig pedagogiskt.

2 gillningar

Exempel:

En gammal obligation med 1 år kvar har ett pris på 100 kr och vi får tillbaka 102 kr = 2% avkastning.

Idag släpps en ny 1-årig obligation som också har ett pris på 100 kr men man får tillbaka 105 kr = 5% avkastning.

Alla som vill köpa obligationer kommer såklart välja den nya obligationen.

Till vilket pris måste gamla obligationen sjunka för att göra en rationell investerare likgiltig mellan att investera i nya eller gamla obligationen?

102 kr / x = 1.05 = 5% avkastning
x = 102 kr / 1.05 = 97.14 kr

När gamla obligationen sjunkit till 97.14 kr så spelar det ingen roll om man investerar i nya eller gamla obligationen.

5 gillningar

Jo, jag vet. För bråttom. Hoppas att jag kan ta tid nån dag och förklara lite tydligare. Kanske tom skriva en separat tråd om ämnet.