Amortera eller ej?

Vi har lägre belåning än du. ca 15%. Jag tycker det känns bra. Vi Slutade amortera för ca 8 år sedan.
Jag kommer aldrig att belåna huset för att placera pengarna. Om det behövdes större renovering men inte annars.
Därmed inte sagt att yngre människor med hög belåning behöver känna sig oroliga.
Riskerna bör vara modesta för större elände om man kan ligga på säg max 70% belåning inom rimlig tid.
Efter att med jättehög belåning ett antal år och hjärtat i halsgropen genomlevt 90-talet där 5 års räntan kamrater och vänner var tvungna att ta på omsatta lån peakade på 16% en period och en familj på gatan vi bodde fick gå från hus och hem då dom var tvungna att sälja och bara fick betalt 80% av sina lån kommer jag för alltid undvika hög belåning. Blancolån och bankrutt skall till varje pris undvikas.
Att tro att det säkert skall gå på plus för mig att placera lånade pengar är bara dumt. Ofta ja. Alltid nej. Man balanserar en trolig uppsida (jag kan både ha och mista utan att blinka) med en mindre trolig men stor nersida jag vill slippa.
Känner också Svenskar med boenden i Södra spanien där dom genomled ca 10 år med sjunkande priser. Ca 2007 till 2014 under dåliga tider där. Sjönk sakta men säkert ca -40% i reala termer. “Går nog snart upp igen”. Det tog till typ NU ungefär.