Amortera mer, liten kontantinsats eller?

Bostadens värde 1,9 miljoner.

Om jag lägger 15% kontantinsats 285 000 kr, måste jag amortera 2% 2692kr/mån

Om jag i stället lägger 30% 570 000 kr, behöver jag bara amortera 1% 1108kr/mån

Vad blir billigast i längden, om jag räknar med en årlig inflation på 3%, och utgår från att räntan för enkelhetensskull hypotetiskt är oförändrad på 3%

Det beror på vad du tänker göra annars med pengarna.

Avkastar du mer än drygt 2% på dem (3% efter ränteavdrag) så är det bättre rent matematiskt att investera pengarna i något annat istället. Är alternativet att du spenderar pengarna eller låter dem ligga på något bankkonto utan ränta så är det bättre att lägga dem in som kontantinsats.

2 gillningar

Tack

Ja, jag tänkte spontant att det borde vara bättre att investera och lägga en mindre handpenning, men att då måsta amortera 2% i stället.

Men detaljen som jag vill poängttera här och som är det viktiga att ta i beaktning och som jag behöver hjälp med är att jag räknar med en reell värdeminskning på lånet på
3% varje år.

Och även handpenningen som jag då initialt sätter in kommer då också årligen att ha en värdeminskning på 3%

Vad är då mest lönsamt?

Spelar väl i denna fråga ingen roll vad inflationen är? Du väljer här mellan att minska lånet med pengarna eller investera någon annanstans.

Om du betalar 2.1% ränta efter skatt på lånet och avkastar 7% efter skatt på din investering så blir det bättre att investera. Avkastar du 0% eller spenderar du pengarna istället (negativ avkastning) så blir det bättre att minska lånet.

Nu om dessa nominella siffror (2.1% vs 7% eller 0%) blir i reala termer -0.9% vs 4% eller-3% [3% inflation] eller +3.1% vs 8% eller 1% [-1% inflation) spelar väl ingen roll. Din jämförelse av nominella avkastningar och reala avkastningar ska leda till samma slutsats tror jag.

3 gillningar

Jo, inflationen äter upp skulden, så den minskas över tid, så nackdelen om man amorterar mycket är att det är pengar man kan använda i närtid, att så att säga nyttja pengar innan de äts upp av inflationen. Alternativt att lägga ut en stor handpenning som också försvinner, som man skulle kunna investerat, eller nyttjat innan den äts upp av inflationen. Förstår du hur jag tänker? Eller finns här någon tankevurpa?

1 gillning