Amortera som pensionär?

Hej!

Jag och min fru överväger att sälja vårt radhus och köpa en bostadsrätt. Jag är pensionär och min fru kommer att jobba några år till. Vi vill gärna ha en nybyggd bostadsrätt och räknar med att kunna lägga en kontantinsats på 2/3. Vi funderar på hur vi ska tänka kring amortering? Amortera eller inte? Tar gärna emot tips och råd från andra i en liknande situation.

Jag tänker att man kan vara skuldfri inför pensionen så man slipper amorteringen..

1 gillning

JAG hade lagt in 50% i lägenheten o sen inte amorterat, men det är jag det.
Sen beror det på hur mycket ni har “över” efter köpet både i pensioner o sparande och om det är viktigt att lämna arv efter er

4 gillningar

En tumregel är att låna det högsta belopp som ger bankens lägsta ränta (ofta typ 60-70% belåningsgrad eftersom räntesatsen många gånger även påverkas av det specifika lånebeloppet).

Värdesätter du trygghet så placera sedan överskottet på högräntekonton med motsvarande ränta som låneräntan. Värdesätter du istället möjlig (men ej säker) högre avkastning så placera överskottet på börsen. Se t ex olika alternativ i Några som amorterar hårt på sitt bolån? - Nr 196 av Kanske .

1 gillning