Överamorterat istället för börsen?

Jag funderar kring min ekonomiska situation och hur jag missat börsens uppgång senaste åren till förmån för amortering istället.

Jag äger två lägenheter,

x) bostad 1 i Enköping som hyrs ut i andrahand

x) bostad 2 i Kiruna där jag bor och jobbar (denna lägenhet ska rivas och lösas in med x 1,25 marknadsvärdet av LKAB inom 3 år).

Jag vet inte hur det gick till men jag har under 3 års tid, överamorterat ned mitt bostadslån till 47 % på lägenhet 1. Jag har normal amortering på 74 % på lägenhet 2.

Tillgångar:
650 TSEK Avanza
1.9 MSEK Bostäder

Skulder:
290 TSEK Studielån
840 TSEK Bostadslån

Jag är 32 år utan familj. Bruttolön 46k/mån. Sparar ca 15k/mån på börsen.

Allt “överamorterat” kapital, är låst då jag inte planerar att sälja bostad 1 i Enköping i närtid, den står nu och sköter sig själv med andrahandsuthyrningen (plus cirka 2500 sek i månaden).

Borde jag utöka mitt bostadslån på bostad 1 i Enköping och gå från 47 % låneskuld till 75 % låneskuld och “få tillbaka” pengarna och lägga på börsen?

Det är trevligt med lägre bolåneskuld, och jag vet börsens risker… men vill mest höra hur andra hade resonerat också…

1 gillning

Sök och du skall finna: Amortera inte på bostaden—det höjer din risk!

Det beror ganska mycket på dina räntevillkor på bolånen.
Har man bra ränta på bolånet kan det vara +/-0 i förhållande till ett sparkonto med insättningsgaranti och hög ränta.

Då finns det ingen mening i att amortera ens om det är trygghet man är ute efter.

1 gillning