Att amortera på bolånet kan öka din risk eftersom pengarna blir låsta i huset direkt efteråt. De blir alltså svårare att komma åt jämfört med om de låg i fonder, aktier eller på ett sparkonto. Dessutom är det fördelaktigt att ha lån tack vare ränteavdraget, så det kan vara klokt att utnyttja det.
Om jag till exempel skulle bli av med jobbet eller bli sjukskriven, föredrar jag att ha 500 000 kr på sparkontot istället för att ha amorterat ner mitt bolån med samma summa. Med 500 000 kr på sparkontot kan jag utan problem klara räntekostnaderna och amorteringarna i flera år, om det skulle behövas, och slipper riskera att behöva sälja huset. Men om jag istället hade amorterat ner, kanske jag inte skulle haft samma täckning för bolånets månadskostnad under en längre period.
Därför rekommenderar jag alltid att amortera så lite som möjligt, eller inte alls om det går. Jag tycker också att värdepappersbelåning är något alla borde överväga, och att man kan sikta på att ha runt 25% belåning om man investerar i relativt “säkra” alternativ som globalfonder.