Hej och god morgon
En fråga:
om man har till exempel 500k sek, vad är bättre att göra, antingen betala en del av bolån eller lägga in fasträntakonto (t.e. Swedbank). Bolån höjas till 3.84% (+0.5%) och fastränta är nu 3% (+0.2%) i Swedbank, men förmodligen är det samma med andra banker.
Jag läste mycket om räntefond, olika portföljer, etc men vad går tydligt upp är bolånräntor…
Några åsikter?
Tack alla!
Har du räknat ut vad din kostnad blir per månad? Skillnaden i ränta?
Ja, så bolånränta gick 0.5% plus och jag behöver betala 4600 kr (600kr mer) nu. Om jag minskar bolån för t.e. 500k kr, går min kostnad ner, till 3200 kr. Om jag börjar med fasträntakonto (3% årlig), blir det ci 1250 kr som sparande per månad.
Så börja med fastränta (sparkonto med 500k) eller betala mer bolån, är en fråga, eller något blandat…
Det är svårt att ge dig några råd när man inte vet mer om din totala ekonomi. Belåningsgrad, övriga investeringar samt buffertar osv.
Men bara några reflektioner, 3% fasträntekonto(500k) ger ca 875 kr/månad in efter att skatt är betald samt att pengarna är låsta.
Vid amortering på bolån (500k) minskar räntekostnaden med ca 1120 kr/mån efter ränteavdrag.
Om valet står mellan dessa två alternativ så är ju den rena vinsten att betala på lånet. Men som @Stryd säger, det finns oftast mer i livet som spelar in.
Tack Stryd (Stefan)
Jag glömde att räkna skatt delen.
Tack så mycket!
Tack Angaudlinn!
Jag hade en liknande situation. Slutade med att jag amorterade hälften och la andra hälften på Lysa (100% aktier) för att sprida riskerna lite.
Tack Jonne!