Hej forumet!
Ny på forumet men har lyssnat på podden under en längre tid.
Lite bakgrund; Jag bor med sambo och ett barn (snart två) i en bostadsrätt. Belånad till ungefär 75%.
Nu till frågan; Vi har tänkt flytta till hus “snart” och har därför under en tid flyttat sparpengar från börsen till ett vanligt sparkonto för att minska risken eftersom vi räknar med att använda pengarna i hyfsad nära framtid. Däremot skaver det såklart med den höga inflationen som äter upp köpkraften i rask takt.
Ett alternativ att delvis skydda sig mot inflationen kan vara ett sparkonto eller t.o.m låst sparkonto med lite högre sparränta, men dessa kommer ändå inte i närheten av inflationen.
Jag funderar då på om det är vettigt att istället för att lägga mer pengar på hög på ett sparkonto, så kan vi istället öka amorteringstakten på vårat bolån. Vid flytt till hus är det ändå en förutsättning att vi säljer vår lägenhet för att få loss kapital, och med en högre amoteringstakt så kommer även räntekostnaderna minska över tiden, dock ganska marginellt. Nackdelen är såklart att pengarna är låsta i bostaden istället för snabbt gripbara på ett sparkonto.
Ett till problem är att bolånet är bundet i ett år till, och vissa banker verkar kräva en räntaskillnasersättning om man vill amortera extra på bunda bolån.
Är jag helt ute och cyklar här?
Vi har gedigen buffert på sparkonto redan, så detta handlar om var vi kan stoppa hussparandet med minimal risk utan att inflationen gör för stor skada 
Mvh,
Johan