Jag är ny här på forumet men har läst bloggen och lyssnat på podden i många år.
Jag och min sambo äger ett hus belånat till knappt 75 % och har bara amorterat 1 % sen vi köpte det för snart tre år sedan. Jag känner att det var ett misstag och vi borde ha amorterat mer medan räntorna var så låga. Vi har nu rörlig ränta på hela lånet, vår bundna del på 1,24 % gick ut nu i augusti.
Vi har uppskovet från försäljningen av vår lägenhet avsatt på ett sparkonto med ok ränta, vi vill inte placera det på marknaden eftersom vi inte vet hur länge vi vill bo i detta huset.
Är det dumt att ta de ca 120 000 och extraamortera på lånet? De kommer inte placeras på marknaden, och sparräntan kommer knappast bli högre än bolåneräntan är min tanke. Tänker jag fel?
Om/när vi extraamorterar, ska vi fördela det lika mellan de tre lånedelarna bolånet är uppdelat i, eller lägga allt på en del?
Om ni ändå inte tänkt använda pengarna till annat ser jag ingen nackdel med att använda dem till att amortera. När ni säljer huset måste ni ju betala både lånet och den uppskjutna reavinstskatten, så om lånet är mindre har ni motsvarande mycket mer pengar till skatten.
Huruvida ni skall betala på ett lån eller alla tre har jag ingen åsikt om. Generellt sett vill banken att ni binder de olika lånen med olika sluttider för att det skall bli krångligare att byta bank.
Att amortera blir en riskfri ”avkastning” på den rörliga boräntan ni kommer att få.
Ett tips också: Ni kan fundera på att jämka också för att få ränteavdraget som lön varje månad istället för att vänta till varje deklaration. Jämkning | Skatteverket
Det spelar mig veterligen ingen roll om alla delarna är rörliga till samma, rörliga ränta.