Jag har lyssnat och läst inom detta. Nu när räntan är relativt hög så är förtjänsten direkt att amortera på lånen. Mer än 5 % avkastning på börsen är tveksamt kortsiktigt. Så om man är 65 är det då smartast att amortera och sälja aktier?
Välkommen till forumet @Raceman.
Först, korslänkning till:
Jag skulle i det här fallet förmodligen fokusera mer på åldern och sparhorisonten än huruvida den framtida avkastningen är 5%+ eller inte. Det vill säga att det handlar mer om den ekonomiska situaitonen och klassiska tumregler säger ju att man ska ta lägre risk när man är äldre.
Så i det här fallet, blir tyvärr svaret: det beror på de andra omständigheterna. Dvs. behöver du ens amortera (eller investera?), hur ser ekonomin ut runt om? Vad är målet med sparandet? Hur ser planerade pensionsuttag ut i förhållande till utgifter etc.
Tack för svaret även om det inte var solklart. Bra forum och podd vill jag säga.
Jag förstår att det finns inget one size fits all svar. Även om sparhorisonten är tillsvidare och inte mycket långsiktig så är ränta på lån nu onödiga kostnader att “ge bort” om alternativ finns. Amortering eller sätta på sparande. Något som ger bättre ränta än bankkonto
Tidigare med 1,3 % ränta fanns ingen anledning att lösa lån.
Sedan är väl även poängen att som pensionär har man kanske svårt att få nytt lån. Så kanske fördelaktigt att inte lösa lånet. ![]()
Jo. Jag är nybliven pensionär som har både bolån och sparande. Ser ingen vits med att lösa bolånet objektivt då jag om jag skulle vilja köpa något dyrt ( mot förmodan ) skulle få få svårt att få ett nytt lån. Månad per månad är kostnaden för det upplägget dessutom just nu mycket litet.
Såvida du inte planerar att få ut pengarna från boendet genom att flytta till en billigare bostad (så att du då kan frigöra dem) så kommer det ta 20 år innan (dvs du är då 85 år) innan du sparat lika mycket pengar som du amorterat bort (givet 5% i ränta).
Jämför vi med att du istället för att amortera placerar pengarna på ett sparkonto med insättningsgaranti där du får 3,65% i ränta så tar det 25,8 år (du är då knappt 91 år) innan du sparat in lika mycket pengarna som du amorterat.
Dvs om du inte planerar att flytta och är i behov av pengarna före 91 års ålder är troligen sparkonto (eller annat sparande där du kommer åt pengarna, så som fonder) bättre än att amortera.
Vad är ditt mål? Att lämna så mycket arv som möjligt till barnen, eller att ha så mycket som möjligt att leva på? Vill du bo kvar resten av livet?
Du lär få svårt att få nytt lån, speciellt med bra villkor, så att amortera sänker bara dina fasta kostnader, det är inget faktiskt sparande om du inte säljer bostaden. Det kommer ta många år innan dina sänkta räntebetalningar överstiger summan du amorterade, och mycket längre än så (om någonsin) som det dessutom kompenserar för den avkastning du skulle få från pengarna. Jag betvivlar att det händer innan du dör.
Det är en annan sak om du är villig att sälja bostaden och börja hyra om ett antal år så att du kan leva på de pengar du nu har låsta i boendet. En såld bostad räcker till många års hyra och levnadskostnader.