Hejsan!
Jag har följt podden och läst i forumet sen 2 år tillbaka men detta blir mitt första inlägg så jag vill passa på att rikta ett stort tack till Jan, Caroline och alla andra här inne för ett inspirerande, lärorikt och i stora delar avslappnat forum kring ett ändå lite småladdat ämne som ekonomi och pengar.
Jag skriver en fundering åt min mamma som nu behöver förnya sitt bolån som går ut 10 November. Hon har sitt bolån på Sparbanken Skåne, en bostadsrätt hon köpte i oktober 2020 på 81 kvadrat och lånet uppgår till 1 224 155 kr där det amorteringsgrundande värdet är 1 750 000 kr. Hon köpte dock bostaden för 1 900 000 kr. Ska tilläggas att min mamma är 63 år nu och var 60 år vid köpetillfället 2020. Mäklaren som höll i affären tyckte det var väldigt märkligt agerat av banken att skriva ner det amorteringsgrundande värdet från det egentliga köpebeloppet och sa rent krasst att hon borde byta bank. Mamma var dock nöjd vid tillfället att bara få till en affär mer eller mindre pga andra omständigheter.
Funderingen lyder att hon kan inte komma runt att värdera om bostadsrätten förrens det gått 5 år (vilket blir i oktober 2025) även fast hon vill byta till Hypotekets rörliga bolån, mest för att slippa behöva omförhandla om sin bolåneränta med jämna mellanrum. Vad jag läst går inte detta att värdera om bostade? Bara med undantag från omfattande renoveringar där t ex ombyggnation av kök ej ingår vilket hon genomförde i år?
Edit: Ett stort mervärde för min mamma är att hos aktörer som Hypoteket och stabelo som har färdigförhandlade räntor är då att slippa prata i telefon eller sitta i möte med bankfolk över förhandlingar så detta är en ganska stor faktor som vägs in vad det gäller ett byte av bank.
För att summera så undrar jag om jag har missat något fundamentalt eller någon viktig detalj här innan jag hjälper henne att genomföra bytet av bank?
Mvh,
Simon