Amorteringskravet - rimlig nivå?

Alla har olika sätt å se på belåning av fastighet, som i sin tur används till större delen att investera på börsen eller liknande…
Jag ser bostaden som ett boende å ingen bank/säkerhet till lån att investera i någe annat…
Jag har oxå en gång i tiden varit belånad till 85% till fastighets köp, men me hårt arbete å amorterande blivit skuldfri… Å de är jävligt skönt me den frihets känslan… Att amortera eller inte amortera är upp till alla att bestämma själv, men frihets känslan att vara skuldfri slår klart högt… Man behöver inte fundera över hur mycke räntan stiger eller börsen sjunker å värdet på fastigheten sjunker samt säkerheten till bostadslånet urholkas…

Amoteringskravet är långt ifrån perfekt lösning men uppstod till stora delar (obs min tolkning) pga politikerna inte ville/vågade trappa ner ränteavdraget och för att mitigera de stora riskerna med hög skuldsättning. Om vi inte hade haft det så hade antagligen haft en ännu större bostadsbubbla än vi har nu.

1 gillning

Jag tycker man ska vända på det för att svara på frågan. På hur lång tid är det rimligt att betala av ett bolån?

Mitt svar är att jag tycker 25-30 år. Vilket är vad som verkar vara standard i en del andra länder.
25 år motsvarar 4% amortering.

I Sverige tycker tydligen många att 1% amortering eller 100 år avbetalningstid är rimligt (ibland för mycket) trots att förväntade längden på hela arbetslivet är 40-50 år och förväntade livslängden ca 80 år.