Tänkte begära ut amorteringsunderlag, men funderar på om det finns spelar någon roll i mitt fall eller finns någon nackdel.
Har bolån enligt gamla reglerna, ca 30 % belåningsgrad och amorteringsfritt. Bor strax utanför tullarna i Stockholm i 2-rumslägenhet. Får just nu akassa. Har dock ett mycket investerat på börsen och en, kanske alltför stor, buffert på kreditinstitut.
Har lånet hos Länsförsäkringar och brukar pruta varje år. Brukar få som snitträntan i alla fall. Som det är nu får jag inte lån hos någon annan bank pga att jag är arbetslös. Genomskådar LF kanske därför eventuellt min begäran. Och är det kanske dumt att dra ögonen till sig i mitt läge. Just nu kollar de ju automatiskt på förra årets årsinkomst. Om de inte frågar mig rätt ut hur min situation ser ut just nu.
Har även funderat på att ta chansen att försöka belåna lite mer för att investera istället. Vet inte om jag borde göra det innan jag begär amorteringsunderlag eller efter.
Funderar också på att binda under två-tre år beroende på vad som ger bästa räntan. Nu när de styrräntan nog blir likadan under några år framöver. Om inget överraskande inträffar…
Snälla, vad tänker ni. Vill försöka få till en en lägre ränta.