Amundi MSCI World (2X) Leveraged

Hej

Upptäckte denna nya ETF från Amundi. Funderar på om det kan va nåt för att höja risken i portföljen med, men först vid nästa större nedgång. Är dock orolig för den dagliga omviktningen, det borde en del urholkning. Vad säger ni andra?

ETF:en har såklart en underliggande kostnad för själva hävstången som man inte kommer undan hur man än gör, sedan om den är högre eller lägre än vad man kan åstadkomma själv låter jag vara osagt. Men som du är inne på själv så är den dagliga återställningen av hävstången ett problem. Effekten blir:

• när marknaden går uppåt, så går 2X ännu mer uppåt
  • när marknaden går neråt, så går 2X ännu mer neråt
  • när marknaden går i sidled, dvs upp/ner lika mycket påföljande dagar, så går den i praktiken ner pga urholkning (volatility drag). Då går 2X ännu mer ner.

Så en produkt med ex. månatlig återställning av hävstång är aningen bättre. Det allra bästa är att sköta belåningen själv, och se till att ha så stor marginal neråt att hävstången inte behöver återställas vid nergång.

4 gillningar

Jag skulle själv aldrig nudda dessa 2x eller 3x ETFer.

Jag har inte kollat exakt med denna, men vanligen brukar dessa 2x/3x produkter inte handlas med vanlig hävstång där man kan sitta och vänta på att marknaden vänder, utan hävstången löses in efter varje handelsdags slut och alla förluster/vinster realiseras dagligen.

Dessa verktyg är bara värda att ha på kort sikt i uppåtgående marknader som ren spekulation.

Själv skulle jag ordna min egen hävstång och på betydlygt mer moderat nivå än 2x.