Europas motsvarigheter till vissa amerikanska aktieindexfonder | Typ S&P500 eller Nasdaq?

Hej RT forumet :wave:

Jag undrar om det är någon som vet var jag kan hitta aktieindexfonder med hävstångseffekt i sig, dvs ETF’er listade & handelsbara inom Europa? Då man ju icke får handla fonder listade i Amerika som (retail) EU medborgare om jag förstått det hela rätt? Gärna då någon som följer Standard & Poors S&P500 indexet, som tex: ProShares UltraPro S&P500. Alternativt någon annan som följer Nasdaqbörsens index. För lite spekulation…

Mvh / Stefan

det finns denna till exempel: Xtrackers S&P 500 2x Leveraged Daily Swap UCITS ETF 1C - Jämför och köp börshandlade fonder | Nordnet

annars finns det ju denna också för EURO STOXX 50: Amundi EURO STOXX 50 Daily (2x) Leveraged UCITS ETF Acc - Jämför och köp börshandlade fonder | Nordnet

1 gillning

Om du vill ha MSCI World så är detta ett nytt alternativ.

Montrose Global Leverage 125 MSCI World UCITS ETF

Tackar för info! Jag tänker mig 2 eller 3 gångers hävstångseffekt i fonden ungefär. Även globala indexvarianter kan vara av intresse såklart :wave:
Denna är det hyffsad volalitet i:

ProShares Ultra Pro S&P500!

Ett alternativ kan ju vara att köra med warranter, om man känner sig bekväm med det. Indikativ hävstång från 1,22 upp till 300+ för långa positioner i SP500.

Ja där ser man upp till 300 gångers hävstång på satsat kapital :rocket: Jag behöver läsa på lite om warranter känner jag :firecracker:

1 gillning

Vid närmare påseende kan det nog vara så att de warranter som listas med så höga hävstänger är sådana som i praktiken inte handlas längre för att de blivit utstoppade. Men uppemot 50 ggr hävstång kan man absolut hitta.

Så höga hävstänger råder jag bestämt att hålla sig borta ifrån, så länge man inte har god erfarenhet av dessa instrument. Alt. att man “spelar” med småsummor, som man kan ha eller mista. Lätt att bli fartblind här och förlora stora summor om man går in för hårt (been there, done that).

1 gillning

Använder inte warranter alls, så inte helt insatt i hur det fungerar.

Vad är risken? Kan man förlora mer än insatt kapital?

Som jag förstått det så kan man inte förlora mer än man investerat, däremot kan man förlora allt man investerat om warranten når sin stoppnivå (knockoutnivå). Det gäller, som jag förstått det, vid t.ex. Avanzas mini futures eller turbowarranter.

Ovanstående förstås under förutsättning att du inte använder belåning för dina investeringar. Men har man belåning så kan man ju å andra sidan förlora mer än man investerat, oavsett vilka instrument man använder.

Eftersom warranterna ofta kan ha hög hävstång så rör sig kurserna snabbt, både uppåt och nedåt, så det gäller att vara bekväm med det och inte ta för höga risker eller ha för stora positioner. Som exempel så hade jag en mindre position i Avanzas mini future MINI L KOPPAR AVA 11, när kopparpriset i USA dök med 20% en dag här för några veckor sen.

Det gjorde att minin sjönk med ca 50% i värde. Hävstången är dynamisk, vilket innebär att den rör sig med prisnivån. Om priset sjunker på en lång mini så ökar hävstången. Innan prisfallet bör hävstången ha varit ca. 2,5x, men nu efter ligger den på ca. 3,3x.

Så, sensmoralen blir att man nog inte bör gå all in på en enda warrant, utan se till att diversifiera och inte ta högre risk än vad du är beredd att förlora.