Amundi Prime All Country World UCITS ETF | Fond utan ESG och 0.07% i avgift

Någon som har räknat hur många år det krävs att hålla Amundi Prime Country World på Avanza för att spara in engångskostnaderna som tillkommer vs. Tex LF Global? Missar säkert massa i nedan:

Är det korrekt att tänka:
-0.25% köp / sälj valuta — eller är det 0.25% båda vägar dvs totalt 0.5%?
-spread [0.09%]
-0.07% avgift per år
Courtage -0.079% utomlands, 0.0045% Sverige

Dvs

-0.25%-0.09%-0.079%-0.07*t = -0.23%*t - 0.0045% —> t≈2.6

1 gillning

Angående att undvika ESG:

Jag är inne på att köra en del av sparandet i ETF på Avanza, då jag inte vill köra allt i Lysa (pga diversifiering/riskspridning).

Överväger SPYI som täcker dm+em och inkluderar småbolag. I princip hela marknaden i en ETF. 0,18% i avg.

WEBN lockar dock med sin låga avgift på 0,07%. Ganska mycket billigare, men inga småbolag då.

Kanske räcker det att ha småbolagen i Lysa? Hur kan man annars lösa det?

ZPRV + ZPRX?
World Small Cap + EM Small Cap?

Tänker att för många ETF:er är tummen ner pga avgifter vid köp/sälj.

Något förslag? :slightly_smiling_face:

WEBN + En global småbolag s ETF?

Kanske det. Finns ingen som inkluderar EM small caps, så då behöver man en separat för det.

Kanske nöjer mig med att ha Lysa Bred och kör enbart WEBN på Avanza. Tack för svar iallafall! :slightly_smiling_face:

Verkar vara belåningsbar nu på Avanza. Har själv inte vågat ta steget å köpa ännu.

1 gillning

Det dras dubbelt. Enklast är att titta på totalavgiften (valutavgift + courtage) som Avanza presenterar när man trycker på köpknappen. För mig presenterar den där en avgift motsvarande ungefär SEK 3,2k om jag vill köpa WEBN för SEK 1M, d.v.s ungefär 0,64% sammanlagd avgift vid köp+sälj. Med din årsavgiftsskillnad på 0,16% tar det då fyra år att spara in det.

2 gillningar

Hur bra är vi på att flagga för Nordnet att vi vill ha den som månadsspar?

I veckan sålde jag delar Länsförsäkringar index global och köpte Amundi Prime All Country World UCITS ETF. Köpte summan över den summan som rekommenderades på forumet.

1 gillning

Hur kan de inte ha löst detta än? Istället för att sitta och se ut som fågelholkar hade de bara behövt lyfta ena lillfingret för att få ett klockrent försprång till konkurrenterna med en courtagefri, bred, billig och ESG-fri lösning för månadssparare.

3 gillningar

Månadsspar delfinansieras av fondbolaget ifråga, så de måste vara med på det också

1 gillning

så är det definitivt: Nordnet mottar en engångsersättning från emittenten på volym i månadssparet, som möjliggör att vi kan erbjuda detta courtagefritt.”

Hindrar ju inte dem från att ta lägre marginal själva och de tar ju fulla vid sälj. Mer konkurrens tack

För att efterfrågan är noll? WEBG har funnits på Nordnet sen i mars i år, och nu har den fjuttiga 75 st ägare. Det är väl typ 70 st från denna tråd och nån random annan person.

Jämför t.ex. med “iShares Global Clean Energy UCITS ETF USD” som har 23533 st ägare på Nordnet, trots att den är är relativt dyr (0.65%) och är ultra ESG.

11 gillningar

Har vi ngn ranking på bästa småbolags-ETF (global)?

Är lite inne på att köra WEBN + iShares MSCI World Small Cap UCITS ETF USD (Acc)

Dock är man ju lite trött på att iShares MSCI World Small Cap UCITS ETF USD (Acc) har en avgift på 0.35%…

@Dynamo Själv kör jag value weighted small caps ZPRV och ZPRX. 0,3 i avgift. Månadsspar utan courtage på Nordnet.

2 gillningar

Lite samma upplägg för mig på Nordnet.
Lade till WisdomTree Emerging Markets SmallCap Dividend UCITS ETF (WTED) i syfte att ha med EM SC också.

2 gillningar

Funkar Dimensional Global targeted value?

Det verkar ju som att valutaficka för ISK och KF kommer till Nordnet och Avanza 2025, i någon form.

Jag kommer att invänta mer detaljer om det innan jag evt. går över till ETF:er.

Är det någon som har hittat en billigare och bredare ackumulerande ETF registrerad i Irland (eller annat land med skatteavtal med USA) än denna?

Har någon gjort en analys av hur spread m.m. påverkar kostnader i förhållande till ETF:er med större förvaltat kapital och handelsvolym? Jag är inte så insatt i den biten.

Denna lär vara den billigaste överlag. PÅ Extraeft kan man registrera sig gratis och hitta lite mer info:

Om jag inte missförtolkar detta ligger spread alltså 0,2-0,3 över dagen. Så det är bra. Sen kan du på samma sida hitta en graf över utvecklingen i volumen:

I alla fall om man skall tro artiklerna på Banker on Wheels är WEBN billigast överlag. Det man kan hoppas är att kanske Vanguard sänker avgiften lite på VWCE. State Street har ju redan sänkt avgiften på deras ACWÍ IMI ETF till 0,17 vilket också är väldigt bra. Jag håller fast i VWCE lite till :wink:

Motsvarande grafer för SPYI respektive VWCE:

Spread:

Fondstorlek:

Kan ju konstatera att det som kanske taler lite emot WEBN är storleken än så länge :wink:

1 gillning

När jag flyttade kapital till WEBN för ett par dagar sedan såg det ut som att market maker erbjöd en spread på 0,24% (€0,024), så man får ha ett par års sparhorisont för att det ska vara värt den högre transaktionskostnaden jämfört med med till exempel VWCE.

2 gillningar