Amundi Prime All Country World UCITS ETF | Fond utan ESG och 0.07% i avgift

Låter mycket konstigt att Interactive Brokers skulle ha högre kostnader för att handla denna WEBN fond. Kan det verkligen stämma?

Kostnaden jag åsyftar är alltså främst spreaden mellan köpkurs och säljkurs, som jag inte tror har så mycket med val av mäklare att göra. Courtaget tror jag är kring 0,05%, vilket då för mig som bytte från VWCE skulle ge sammanlagt 0,34% (0,05%*2 + 0,24%) i transaktionskostnad, vilket med förvaltningsavgiftsskillnaden på 0,15%/år bör ta drygt två år och tre månader att spara in.

3 gillningar

Jag har försökt starta konto på IBKR. Är det jag som är korkad eller är de så här komplicerat?

Tror jag testat föra över 1000 sek vi bg till mitt konto. Men allt verkar jätte skumt var de så för dig med?

Hej Fredrik, jag kör bara ett demonstrations konto än så länge. Men har du prövat att kontakta deras Support?

Nordnet har tyvärr inte WEBN på deras månadssparande.

Varför vill ni använda IBKR? Vad är fördelarna?

Väldigt många!

Ett alternativ kanske kan vara SPYI, SPDR MSCI ACWI IMI UCITS ETF, som även inkluderar småbolag. Betydligt dyrare dock, 0,17% avgift, och lite svårhanterlig att månadsspara i eftersom andelarna fn. kostar 227 € styck.

Idag låg spreaden på cirka 0.06% när jag kollade på WEBN hos Nordnet…

Jag gissar att det gällde mindre belopp. När jag tittade i handelsdjupet fanns det också småposter med mindre spread, men om man ville handla större poster (jag flyttade ungefär €50k i taget) så såg spreaden ut att vara 0,24%.

1 gillning

Ja det var avsevärt mycket lägre belopp. High roller där :raised_hands:

1 gillning

Tyvärr endast valutakonto för KF.

1 gillning

Intressant. Den innehåller en hel del fler innehav än Amundis fond iom att den även innehåller small cap.

Är det värt att byta? Finns det en poäng att ha med small cap?

Lek med tanken att man ska portionera ut ett större belopp c.10 miljoner. Hur skulle ni gå tillväga för att undvika att spreaden blir så hög? Antar att man kan instruera Avanza etc att köpa i bitar eller vad tror ni?

Möjligen, ring dom och fråga vettja?!

1 gillning

Det man gör att man blir proffessionell kund och kommer runt mifid ii öch köper vanguard vt med betydligt högre volymer

WEBN inkluderar Emerging markets och vill man inte ha det finns nu Amundi Prime Global UCITS ETF Acc (F50A). Hittar den hos Nordnet men inte hos Avanza.

Avgift 0,05%

1 gillning

Men den är väl inte irländsk och då åker fonden på högre skatter. Långsiktigt bättre med en irländsk i EUR tycker jag.

1 gillning

Vad händer om Amundi går i konkurs? Är det samma säkerhet som en fond? Läste att det finns swap-ETF:er där man kan förlora en del av värdet. Hur vet man om WEBN är en swap-ETF eller inte?

Den ser ju klart intressant ut… :money_mouth_face:

Det kan du se här genom att klick på KEY FACTS & LISTINGS och sedan titta på Replication Method.