Nu såg jag det.
Jag räknade lite på det här. På de 0,24% för spreaden som jag då såg (sannolikt billigare om man handlar småposter) får man lägga till runt 0,3% för försäljningsavgiften om man använder Avanza (sannolikt dyrare för småposter). Så om man till exempel har DNB Global Indeks S på Avanza, vilket kostar 0,14% mer per år jämfört med WEBN, så krävs det en sparhorisont på runt fyra år (0,54% / 0,14%) innan WEBN blir billigare om man köper avgiftsfritt på Avanza och sedan säljer med avgift.
Håll er till era fonder, ETF är inte för svenskar! Vad är fel på DNB GLOBAL INDEKS , BÄSTA FONDN I SVERIGE!" YEAH ![]()
Är denna bäst att äga på ISK eller KF?
Om det är den ackumulerande (ej utdelande) spelar det ingen roll.
Är det distribuerande (utdelande) är nog KF bäst då banken då fixar tillbaka källskatt på utdelning i den mån det går.
Ackumulerande är bäst för att hålla nere växlingsavgifter m.m.
Det verkar som att gårdagens erbjudande från Avanza om 0 kr i courtage har haft effekt. Nu är det 151 ägare (jag tror att det var runt 115 igår).
![]()
Banken kan komma åt avdrag för källskatt på utdelning till banken (tex direkt ägande av us stocks, UCITS ETF utdelning till banken har normalt ingen källskatt). Jag tror inte det finns något sätt för banken att fixa tillbaka källskatt som dragits på utdelning till ETFen.
Dvs ur källskatteperspektiv är det ingen skillnad på distribuerande och ackumulerande. Däremot är det ju skillnad avseende personlig skatt på utdelningen.
Haha, här har du en av de 35 st iaf
![]()
Fascinerande avtryck ändå.
Tack att du tipsade om den. Till skillnad mot WEBN har den fortfarande ingen belåningsvärde men säkert kommer att ha i framtiden.
Kanske någon som svarade på detta innan men vad blir ungefär den totala avgiften för denna ETF? LF global kostar 0,21 % årligen på Avanza, och fondköp är utan avgift som jag förstår det. WENB kostar 0,07 % årligen, låt säga att man köper för 5000 varje månad, då får vi tillkomst av 0,5 % avgift per köp (0,25 % valutaväxling + 0,25 % courtage) = 25 kr. Finns det nåt smartare sätt att räkna ut/sammanfatta det på?
Med 0,24% i spread och dina transaktionsavgifter blir kostnaden 1,24% + 0,07%/år * sparhorisont. Det krävs alltså en sparhorisont på nio år för att det ska bli billigare än 0,21% per år.
Låter extremt, jag har börjat köpa in WEBH hos IBRK och där är spreaden tight, och jag kan i praktiken fiska in trades genom att lägga ut mig i orderboken och få avslut.
Kör man däremot med svensk mäklare och höga växlingsavgifter i ISK/KF så bör man rimligen avvakta tills de erbjuder manuell växling som bör komma i Q1. Då kan det bli lönsamt att köra med ETF’er.
Mina transaktionsavgifter hos IBRk med AF är 0,002% för växling, 0,05% för courtage och nästan obefintligt för spread då jag har lyckats fiska. IBRK har även algo-handel om man inte vill fiska manuellt. Sedan 0,03% per år i avgift.
Som jag förstått det av att kika i orderdjupet är 0,24% den spread som market maker erbjuder, så det ser jag som värstafallsscenariot. För mig räckte det med att räkna på det scenariot, med totala extra transaktionskostnader på 0,3%, för att se att det var värt för mig att byta från VWCE och SPYI till WEBN, eftersom jag skulle spara in den kostnaden på två respektive tre år på den lägre årsavgiften.
Men tänk på att kostnaden inte är spreaden, utan snarare halva spreaden om du hugger priset som erbjuds. Utgå från att det verkliga priset är mittpunkten mellan köp och sälj, givet att volymen som finns på bästa pris räcker för dig.
Man ska ju sälja en dag också, så jag räknar med hela spreaden.
Ja då är det rimligt om man vill se kostnaden för att ta och avsluta innehavet, men då ska övriga kostnader också dubblas. Möjligen med undantag av växlingskostnad om man använder valutakonto och inte vill växla tillbaka.
Spreaden ska dock inte vara så där stor, skulle jag se det skulle jag kolla efter en annan ETF.
Ja, då blir det 0,05% + 0,05% + 0,24% = 0,34% i total kostnad med dubbelt courtage och hela spreaden (ingen valutaväxling för mig). Men det är som sagt en beräkning på värstafallsscenariot, vilket räckte för att övertyga mig om att de var klokt att byta. Vad den faktiska spreaden blev, eller vad den kunde ha blivit om jag hade spridit ut min handel mer, har jag inte räknat på.
Ser att den finns på SAVR nu också. Dom har lite billigare valutaväxling och courtage jämfört med NN/Avanza
WEBN och finns nu också på Revolut. Skulle inte förvänta mig att många här använder det för just investeringar, men kan vara bra att veta.
Trodde Revolut var ett kreditkort… där ser man.