Amundi Prime All Country World UCITS ETF | Fond utan ESG och 0.07% i avgift

Om det skulle dra lika mycket skatt varje dag så är svaret ja. Men den som betalar mer skatt kommer såklart gå sämre.

Förutsatt att de trackar samma index alltså. Menar du att tracking error skulle vara samma mot samma index?

Jag får intrycket att du tänker på tracking difference och inte tracking error?

Nu får du berätta hur du tänker :nerd_face:

Ja, det är den som rapporterar skillnaden som är viktig.

Två fonder som lyckas följa ditt index exakt lika bra innan konstanta avgifter har samma tracking error. Däremot har fonden med högst avgift högst tracking difference

Har de två samma tracking error tror du ?

Nu har jag köpt Amundi Prime All Country World UCITS ETF Acc (IE0003XJA0J9). HODL! :rocket:

Det följer av sambandet jag tidigare skrev std(X+c)=std(X)

Ja, om din definition stämmer behöver du i så fall se på tracking difference, eller den term som tar hänsyn till själva skillnaden efter alla avgifter och kostnader.

Eller finns det något annat sätt ?

1 gillning

Är väl det bästa skulle jag tro om man bara ska kolla nyckeltal. Avgifter och ungefärliga utdelningar vet man ofta i förväg så är ju enkelt att göra uppskattningar av effekten från dessa utan att kolla på olika nyckeltal.

Jag tittade på detta för ett antal år sen, och jag tyckte inte uppskattningarna av skattefördelar man borde få del av syntes i tracking difference. Inte alls faktiskt, men jag vill gärna veta om någon att kollat detta.ä ? Det kan vara att Luxemburg har andra fördelar som balanserar ut till viss del ?

Jag har noll koll på skatter men vore också intresserad av att veta om lux har andra fördelar som skulle förklara det du sett.

Nu lyckades jag köpa den som inte återinvesterar på Nordnet iaf.

Nice! WEBN (Acc) ser inte ut att vara köpbart ännu på Nordnet:

Jämför man med WEBG (Dist) så är uppgifter ifyllda där:

Däremot finns WEBN (Acc) på Avanza:

1 gillning

Fick svar av Nordnets kundtjänst igår att handeln av Acc varianten sannolikt inte är igång än p.g.a. avsaknad av svenskt faktablad men att det skulle kollas upp och att de skulle återkomma med mer info. Kommenterades inget om månadssparande tyvärr

1 gillning

När jag tittar i fondens dokument står det Irland. Så vet inte vart Luxemburg kommer ifrån. Bättre att kolla från källan än att fråga en chatt AI som svarar fel alldeles för ofta.

Bättre att läsa innan du svarar.

Användaren påstod aldrig att fonden är registrerad i Luxemburg utan jämförde bara med en annan fond som är det.

Funderar verkligen på att köpa denna ETF och funderar på att lägg en gånginsättning på 1000 kr.

Är det alldeles för låg summa?
Eller skulle ni investera med ett större belopp?

För courtage ja men valutaväxling är minimum 1 euro per handel, dvs ~1,16% för 1000kr.

5000kr så är du nere på 0,25% för växling och 0,25% courtage

Herregud, tagga ner tangentbordsriddare. Jag svarade i vänlig ton då jag uppfattade som att han utgick från AIns svar. Du behöver inte ta allt du läser i det mest negativa ljuset och svara som en arg tonåring.

2 gillningar