WEBN and chill?
Freetrade ser ut att erbjuda 0kr courtage och 0,15% växlingsavgift, någon som provat och vet om denna ETF finns där?
Uppdatering: Verkar inte som att denna ETF finns där, återstår att se vad Nordnet erbjuder kontra Avanza.
Vad menar du? Nordnet kommer erbjuda den, det är en börshandlad produkt.
Du kan jämföra tracking error och bedöma hur mycket bättre skattefördelen (som fonden har) blir för dig som investerare. Jag tycker ofta Luxemburg har likvärdiga tracking errors trots liten nackdel på US dividends tax, för ETF som följer samma index.
Vad skulle ni säga är näst bästa ETF-alternativet som inte är från Amundi om man vill kombinera och reducera konkursrisken?
Skulle väl möjligen kunna vara nedan ETF ifrån State Street Global Advisors:
Sant det är en bra poäng. Kör på och så får vi hoppas på att de håller borta esg och höga avgifter över tid. På sikt kanske vi får lite mer konkurrens på hemmaplan med så att transaktionsavgifterna kan gå ner lite med💪
Tack får läsa på om den med👍
Amundi Prime All Country World UCITS ETF Acc går fortfarande inte att köpa på Nordnet. Någon med lite “pull” som kan ringa eller kanske skriva till dem på Twitter? ![]()
Har skickat ett meddelande till dem men frågan är ju snarare om de kan erbjuda den som månadsspar annars finns det ju inget argument att locka över avanzaanvändare ändå
Jag som Nordnetanvändare kanske lockas över till Avanza om de inte fixar fram den. ![]()
Haha ja det med👍
Tracking error mäter ju bara standardavvikelsen av faktisk avkastning mot avvikelse mot index (och inte faktisk avvikelse som snarare syns i ett negativt alpha). Så om det finns ett konstant “tax-drag” så kan ändå tracking error vara lågt. På samma sätt kan en indexfond med 1% i avgift ha ett tracking-error på 0% mot sitt index om fonden följer index perfekt innan avgifter.
Tänker du på att tracking error i svensk rapportering inte ges med plus eller minus tecken?
Jag menar att det enda sättet att mäta hur bra en fond levererar värde till dig, som även reflekterar mervärde i form av skattefördel, är tracking error.
Tracking error är alltid positivt eftersom det är en standardavvikelse. Standardavvikelsen/tracking error är oberoende av konstanta effekter så som en konstant avgift eller ett potentiellt konstant tax drag.
Std(X+c)=Std(X).
Jag har sett att det är så i svensk rapportering. Jag tycker även det räcker för att visa på värdet Du får ut efter alla avgifter, skattefördelar och annat som inte kommer med i övriga siffror.
Edit: tracking difference ska det vara enligt förtydligande.
Har inget med rapportering att göra, är matematik. Standardavvikelse är alltid icke negativt.
Ja ![]()
std är alltid positivt. Och absolut tracking error funkar också som reflektion på värdet fonden levererar till dig som investerare.
Yes, ville bara tydliggöra att om tax drag vore konstant så ger tracking error ingen nytta som nyckeltal om man vill jämföra två olika fonder.
Hur menar du?
Om du har två ETFer, en med Irländskt skatteavtal som ger fördel 15% på US dividends. Förutsatt allt annat exakt lika, tror du de skulle visa samma tracking error?