Trillade över denna bilden hos Barry Ritzholt som visar hur stor andel av det enskilda landets börs som utgörs av de största bolagen. Blev ändå lite förvånad (kanske då inte över Novo Nordisk )
Saudi Aramco, a fish bigger than its pond?
Jag fattar nada.
Sverige tycker ju det är kul att notera varenda minibolag på börsen så det kanske inte är så konstigt, eller är det bara large-mid-small-caplistorna som är med tro?
Siffrorna inom parentes visar antal bolag som ingår.
Sverige 70 bolag, USA 984 bolag
Sant, men enbart OMXS Large Cap är ju över 120 bolag så hur har de tänkt?
Om 100% är det totala värdet av alla bolag på det enskilda landets börs, så visar stapeln hur stor andel av dessa 100% som det största bolaget, respektive topp-3 och topp-10 är.
Så, t.ex. för Saudiarabien, så är typ 70% av börsvärdet ett enda bolag (=mörkblå stapeln).
Den andra insikten är att t.ex. USA är inte alls så koncentrerat. Dvs. inget bolag är en jättestor andel av totalen.
Tror man få ta den med en liten nypa salt, den överskattar koncentrationen litegrann.
Till exempel visar den Sverige på cirka 50% i topp 10 medans tittar man på topp 10 i t.ex. Plus Allabolag så hamnar man på 40%. Antar att skillnaden ligger i att den klipper av många “småbolag” från definitionen av “listed companies”.
Absolut, men jag tror den utgår från “standard” definitionen på landets index. Har för mig att OMXSGI är typ 70-bolag.
Omxsgi består av 391 bolag. Troligare något annat mycket smalare.
Vilket är det som består av 70 bolag? Har för mig att det är det tex som Nordnet superfonden sverige följer?