Ändra beslut om utdelning och samtidigt undvika skatt?

Hej! Jag har ett litet aktiebolag som bisyssla. Jag höll sedvanlig bolagsstämma och skickade in årsredovisning för mitt fåmansbolag för ett par månader sedan. Pga ändrade yttre omständigheter visar det sig att mina intäkter kommer vara signifikant mindre än planerat framöver.

Jag skulle därför väldigt gärna ändra beslutet om utdelning som togs på stämman, och dela ut mycket mindre än tänkt. Jag har ännu inte delat ut pengarna. Jag har tillräckligt med pengar i bolaget för att genomföra utdelningen, men kassan kommer bli väl skral efteråt vilket inte känns bra.

Är detta möjligt? Och framför allt möjligt att inte heller som privatperson behöva betala skatt för den tidigare bestämda utdelningen, som ju inte kommer att betalas ut? Jag har förstått att det sistnämnda verkar juridiskt mycket svårt att få till, och endast på civilrättsliga grunder.

Om jag behöver skatta för den uteblivna utdelningen så blir det ju helt ovärt för mig, förstås.

Jag ringde skatteverket men upplever inte att de riktigt kunde svara på mitt specifika case - de kunde endast prata i generella termer.

Börja med att diskutera med en AI kring vad som står i ABL om utdelning och om/när man kan fördröja eller stoppa.

Då beslut är taget så kan det krångla till det. Speciellt om det inte angavs datum för utdelning eller datumet redan har passerat.

Men börja med en AI och ABL.

När det gäller beskattningen så spelar det ingen roll vad vi säger, det är Skatteverkets tolkning som kommer gälla.

1 gillning

Fråga en revisor?

Är det ett alternativ att du bara för över motsvarande skatten och behåller resten på bolagets konto? Då har du ändå 80 % kvar och kan ta ut resten när det passar.

Glöm inte bort att det är lång tid kvar innan skatteverket drar pengar från skattekontot och de ska deklareras

Det verkar ju tyvärr svårt att komma undan skatten om man av affärsmässiga skäl vill ångra sig, den skyldigheten upphör i princip bara om utdelningsbeslutet gjorts på felaktiga tekniska grunder (t ex att eget kapital inte räcker). Det hjälper inte heller att skjuta upp utbetalningen av utdelningen, då anses det bli ett lån till bolaget istället, men skatten måste ända betalas.

1 gillning

Kan man dela ut det och sedan låna tillbaka det till bolaget om den skrala kassan framöver faktiskt blir för skral?

2 gillningar

Ja exakt så kan/skulle jag göra

Det är ju i praktiken det ett uppskjutande av utbetalningen gör, men du måste fortfarande betala 20% skatt på beloppet oavsett först.

Den skatten ska ju dock inte betalas förens nästa år.

Så I teorin kan man ju bara lägga det som kortfristig skuld och sen betala ut när likviditeten blivit bättre. Det kan dock vara en bra idé att ta ut dem 20% direkt och skicka in på skattekontot om man är osäker på framtida likvidtet.

1 gillning