Jag är ca 35 år, bor i en bostadsrätt - har lån på banken - är gift och har ett barn.
Jag har funderingar kring mitt sparande som är färdelat så här:
52% ligger i ett vanligt bankkonto, jag tänkte spara till en fordon men köpet blev aldrig av så nu ligger pengarna kvar där. Annars brukade jag ha ca 3 månadslöner;
34% ligger i pensionshinken, 90/10;
5% ligger i mellaninken, 60/40;
8% ligger i lågriskhinken, 80/20;
1% i lekhinken, 100/0;
Nu att inflationen ligger så högt det känns som att jag har alldeles för mycket i “sparhinken” och blir riktig sugen på att antigen flytta lite av lågriskhinken i pensionshinken eller att kanske splittra den i mellanhinken och pensionshinken.
Hur skulle ni ha gjort? Några tips?
Det var så jag gjorde när jag började månadsspara hos Lysa. Men under tiden blev mitt sparande på vanligt bankkonto högre och nu undrar jag om det är värt att behålla lågriskhinken när jag redan har 52% av mitt sparande i ett vanligt sparkonto… det känns som att sparkontot och lågriskhinken är dubbletter och idag är jag inte rätt säker på att det är värt att ha på börsen pengarna man skulle behöva inom 3 år, vilket enligt den fyra hinken princip är sparhorizonten. Egentligen jag känner mig nöjd med att ha 52% av mitt sparande som buffert och jag har varit sugen på att ändra eller ta bort den lågriskhinken ganska länge. Inflationen är nu droppen som fick bägaren att rinna över.
Jag har inga särskilda ekonomiska mål, som sagt jag känner mig trygg med min buffert – har nämligen 5 månadslöner liggande i ett vanligt sparkonto – jag vill bygga en pengamaskin där jag kan spara långsiktigt till pensionen.
Hur det har gått historiskt säger väldigt lite om hur det kommer att gå den närmaste framtiden. Rätt svar är alltså att det spelar roll när du genomför förändringen, men du kan inte veta förrän i efterhand när det skulle gjorts.
Jag hade då valt 100 % aktier hos Lysa om sparhorisonten är minst tio år (alltså för just den del av pengarna som du sparar på lång sikt.)
Jag hade tidigare 50/50 på Lysa men flyttade ränte-delen till Lunar bank.