Tjenare. Sparar också 5000 i fonder varje månad gjort de sen 2021 också ungefär. Hur mycket är du uppe i? Har du alltid kört dom fonderna?
Har kört lite längre än dig, men det var @janbolmeson som lärde mig att strukturera upp. Investera ska vara tråkigt som fan och man ska inte pilla. Skulle jag börja om från början så skulle jag bara köra en global fond som följer AWCI. Eller så kör jag bara lysa 100% och accepterar att jag får lite homebias (20% svenska aktier). Svårare än så är det inte. En årslön på banken och sen är det bara att kötta på.
Grattis snyggt!!
Vad hade du för startkapital??
Imponerande att spara 18.000 i månaden!!![]()
![]()
![]()
![]()
jag har för mig att jag hade runt 40 000 kr.
Och tack, jag är nog rätt vass på att leva ett meningsfullt liv på lite pengar. Jag och min sambo har valt att bo lite mindre (i lägenhet) för att få ner boendekostnaderna och har fram tills vi för två år sedan flyttade till Jämtland nollat på transport (vi är tyvärr beroende av bil numera då vi bor på landet…). Vi har en gemensam kostnad för mat och hushåll på ca 4100 kr vilket nog får anses vara rätt lågt för två vuxna och ett litet barn på 2 mån. Jag har alltjämt CSN-lån att betala tillbaka vilket kostar mig ca 2700 kr i månaden. Jag går runt på ca 18k per månad och har en inkomst (chefstjänt + eget företag inom idrott) på ca 40 000 kr, så jag kan spara ca 22 000 kr. Men jag tror, i takt med att vår son blir äldre, att kostnaderna kommer stiga med några tusen, särskilt då vi bor i en tvåa, något som kommer bli utmanande när sonen blir äldre ![]()
Tusen tack för inspirerande delning ![]()
Det finns några generella “minnesregler” jag gillar
“Lilla stegets kraft” och den klassiska “många bäckar små”
Som anknyter till din delning.
Men det är svårt utan en “process” att förhålla sig till, processen och det kontinuerliga “arbetet” steg för steg - Du visar att det funkar, mycket bättre (visuellt kraftfullt) än att göra prognoser.
Keep on going ![]()
Grattis! Väldigt inspirerande
Wow, grattis @ErikAndersson fantastiskt roligt att läsa!
Som flera andra skrivit, hoppas att du och din fru har firat och gett er själva en klapp på axeln! ![]()
![]()
Jag håller med dig och gillar inte att Avanza räknar ut det på det viset.
Bra jobbat! Kör hårt ![]()
Underbart! Inspirerande!!
Har själv passerat den första miljonen (september 2023) och ska nu försöka fortsätta mot nästa.
Jag har samma inställning gällande globala indexfonder. Till detta har jag en del bank och några mindre lyckade investeringar som jag fortfarande hoppas på.
Jag kör alltid med XIRR(“Cashflows”, “Datum”) för att se vilken avkastning man har. Den formeln tar hänsyn till när man gjort köp/sälj och ger annualiserad avkastning (egentligen en annualiserad discount rate för hela perioden som gör att net present value blir 0). Det andra sättet är väl CAGR men den är inte lika flexibel.
Bra för att jämföra tillgångsslag och för att se om man ligger som förväntat eller över/under.