Hejsan! Jag har ett dilemma som jag gärna önskar input på!
Jag och min man har precis köpt ett hus, med tillträdesdag i fredags den 27e mars. Det är vår första köpta bostad så vi kunde ta del av Swedbanks ”bostart”-erbjudande, där vi skulle få en ränta på 2,59% bunden på tre år. Detta kom vi överens om med vår rådgivare den 25e februari. Under helgen hade vi fullt upp med flytten så det var först igår som jag blev medveten om att listräntorna hade höjts. När jag gick in för att kolla min ränta i Internetbanken så såg jag att den var 2,99%. Dock står det ju tydligt på Swedbanks hemsida att listräntan höjdes först den 28e mars, alltså dagen efter vårt tillträde. Jag har försökt komma i kontakt med vår rådgivare men har hittills bara fått ett väldigt kort och ohjälpsamt svar, så jag har bett henne ringa upp mig.
Såhär får dom väl ändå inte göra? Har ni några tips eller råd?
1 gillning
Hejsan,
Tyvärr ser jag att Swedbank höjde listräntan för sina bundna bolån med 40 punkter redan för 1 vecka sedan den 24 mars. Så det är kört 
Du har haft maximal otur med timingen helt enkelt… @Studentsparan pga Iran-kriget och de ökade kostnaderna på längre räntor som följt.
Förstår att det är surt men bundna räntor är alltid preliminära innan tillträdesdagen.
3 gillningar
Om det var en specifik ränta (2,59 %) som ni kom överens om så ska de såklart hedra det. Men om det var en ränterabatt som ni kom överens om, som efter avdrag blev 2,59 % ränta, så är ju den beroende av deras listränta och då är det ju svårt att göra något åt saken.
Tack till er som svarade! Ifall någon undrade så lyckades jag i slutändan argumentera för att räntan skulle ändras till det vi ursprungligen kommit överens om, men jag tror enda anledning till att jag lyckades med det var den oerhörda turen att tillträdesdagen var en dag innan Swedbank officiellt höjde sin räntan. Nyheten hade uppenbarligen släppts tidigare i den veckan dock. Så om någon annan skulle ha haft samma timing på bostadsköp som jag så bör man se över vilken räntesats det faktiskt står i lånet!
4 gillningar
Bra jobbat. Men tror du att de hade “gjort rätt för sig” ändå, om du inte sagt till? För annars så är det riktigt fulspel från dem. Du fick lånet förnyat (startat, i detta fallet) dagen innan den nya räntan började gälla, då ska du ju ha den räntan som gällde då, tjat eller ej.
Jag tror tyvärr att dom inte hade rättat till detta på egen hand, jag fick som sagt argumentera rätt hårt för att dom skulle ändra även nu när jag egentligen hade rätt. Jag bytte till Swedbank för det här erbjudandet, kan inte säga att jag fått något himla bra intryck hittills…